Tankskibene sejler ufortrødent videre i Det Røde Hav

Mod forventning har tankskibene stort set ikke været påvirket af Houthi-angreb og den efterfølgende fragtkrise, som ellers har ramt store dele af shippingsektoren.
Trods krisen i Det Røde Hav faldt det gennemsnitlige antal af krydsende tankskibe kun med to i december sammenlignet med november. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Trods krisen i Det Røde Hav faldt det gennemsnitlige antal af krydsende tankskibe kun med to i december sammenlignet med november. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix

Mens containerskibstrafikken faldt markant i Det Røde Hav i december 2023 som følge af angreb fra militante Houthi-oprørerer, var var antallet af tankskibe stort set uændret.

Det viser en analyse fra Reuters, der er baseret på data fra skibssporing. 

I gennemsnit var der 76 tankskibe med olie og brændstof i den sydlige del af Det Røde Hav og Adenbugten i december – altså i området tæt på Yemen, hvor andre skibe have været udsat for angreb. 

Det er kun to færre skibe end gennemsnittet for november og tre færre end de første 11 måneder af 2023, viser data fra skibssporingstjenesten MariTrace.

Tankskibstrafikken i det sydlige Rødehavsområde faldt imidlertid kortvarigt mellem den 18. og 22. december, da Houthierne intensiverede angrebene. Der røg gennemsnittet ned på tankskibe, men sejladserne blev genoptaget efter, skriver MariTrace ifølge Reuters.

Nyhedsbureauet fremhæver desuden, at den konkurrerende sporingstjeneste Kpler i gennemsnit sporede 236 skibe dagligt i Det Røde Hav og Adenbugten i december, hvor det daglige gennemsnit for denne sporingstjeneste i november lå på 230.

Siden anden halvdel af december er mindst 32 tankskibe blevet omdirigeret eller er sejlet syd om Afrika via Kap det Gode Håb i stedet for at bruge Suezkanalen. 

De tankskibe, der omdirigeres, er for det meste dem, der er chartret af virksomheder, som har annonceret en pause i sejladsen over Det Røde Hav, eller dem, der drives af enheder med tilknytning til USA og Israel, skriver en tredje skibssporingstjeneste, nemlig Vortexa ifølge Reuters. 

Olieselskaber som BP og Equinor omdirigerer deres last til den længere rute syd om Afrika.

Houthierne har meddelt, at de angriber skibe på vej til Israel, disse skibe har hovedsageligt haft forsendelser af andre varer end olie.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også