Pirater frigiver kidnappede søfolk fra Monjasa-skib

Seks besætningsmedlemmer, som blev kidnappet af pirater for ca. fem uger siden, er nu i god behold, oplyser det danske olieselskab Monjasa. Opdateret.
Tankskibet Monjasa Reformer er ejet af et datterselskab til den danske oliehandelskoncern Monjasa og sejler under liberisk flag. | Foto: Monjasa
Tankskibet Monjasa Reformer er ejet af et datterselskab til den danske oliehandelskoncern Monjasa og sejler under liberisk flag. | Foto: Monjasa

Seks besætningsmedlemmer, som blev kidnappet af pirater fra et af det danske olieselskab Monjasas skibe, er nu frigivet.

Virksomheden oplyser i en meddelelse, at søfolkene er i sikker behold efter være blevet holdt som gidsler af pirater i flere uger.

”Alle besætningsmedlemmer er ved forholdsvist godt helbred med tanke på de svære betingelser, som de har levet under i mere end fem uger,” udtaler Monjasas topchef, Anders Østergaard.

”De har alle fået lægecheck og bliver hjulpet til deres hjemlande for at blive genforenet med deres familier,” lyder det i en meddelelse.

Tankskibet Monjasa Reformer blev bordet af pirater 25. marts, da det befandt sig ca. 140 sømil ud for Congo.

I første omgang var meldingen, at besætningen havde låst sig inde i citadellet. Men da den franske flåde nåede frem til skibet 30. marts, stod det klart, at seks søfolk var blevet taget med i land, da piraterne forlod skibet.

Monjasa oplyser, at søfolkene har opholdt sig et sted i Nigeria, mens de blev holdt som gidsler af piraterne.

Det fremgår ikke af meddelelsen, om der er betalt løsesum, eller om episoden får nogen konsekvenser for piraterne.

Fredericia-koncernen, som handler med skibsbrændstof, takker alle myndigheder, flåder og rådgivere for deres hjælp til at løse situationen.

Vil se tiltag mod pirateri

Virksomheden opfordrer samtidig til en stærkere indsats mod pirateri i Vestafrika.

”Desværre demonstrerer denne og lignende kapringer i Guineabugten tydeligt et behov for en fælles international, politisk indsats for at løse de her problemer en gang for alle,” lyder det.

Danmark har i øjeblikket ikke et flådefartøj i området. 

Så længe det er tilfældet, bør regeringen overveje at støtte indsatsen med andre tiltag som f.eks. træning og overvågning, mener brancheorganisationen Danske Rederier.

”Angrebet på det danskejede skib er desværre blot et blandt flere angreb på handelsskibe, vi har været vidne til i Guineabugten over de seneste måneder. Det viser med al tydelighed, at problemerne med pirateri vest for Afrika langt fra er løst,” udtaler adm. direktør Anne H. Steffensen, som erklærer sig lettet over, at søfolkene nu er kommet sikkert i land.

I første kvartal blev der registreret i alt 27 piratangreb globalt, hvoraf piraterne 24 tilfælde gik ombord på handelsskibe. Det oplyste International Maritime Bureau (IMB) i april.

Fem af angrebene skete i Guineabugten, mens otte skete i stræderne ved Singapore og fem ud for Peru i Callao-ankerområdet.

(Opdateret kl. 13:37 med kommentar fra Danske Rederier).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også