ShippingWatch

Officerer fortæller om bomber over Syrien i Dan-Bunkering sagen

Brændstof solgt af danske selskaber blev fyldt i russiske bombeflys tanke i Syrien. Danske selskaber anklages for brud på EU's sanktioner i Dan-Bunkering sagen.

Foto: CLAUS FISKER

Iført uniform besøgte to majorer torsdag Domhuset i Odense for at besvare spørgsmål om blodige begivenheder i Syrien.

Russerne brugte nærmest landet og borgerkrigen som et øvelsesterræn, men bombede ofte upræcist, fortalte de.

Eksperterne var indkaldt af anklagemyndigheden i en straffesag, som er rettet mod to selskaber med hjemsted i Middelfart.

Beskyldningen går på, at de skal have brudt EU's sanktioner, da de solgte mange tusind ton jetbrændstof, som endte i Syrien.

Leverancerne satte de russiske fly i stand til at gå på vingerne på det ene bombetogt efter det andet, er den pointe, som Bagmandspolitiet fik frem.

Dan-Bunkering begyndte at sælge brændstoffet til et russisk selskab, netop da Rusland intervenerede i borgerkrigen og hjalp præsident Assad til sejr. Det var i september 2015.

I alt blev det til 33 handler med jetbrændstof. Moderselskabet Bunker Holding er anklaget for at have medvirket til de sidste otte handler.

Mikkel Storm Jensen, der er militæranalytiker ved Forsvarsakademiet, fortalte, at russerne effektivt og hurtigt indledte operationen.

"Russerne bruger det som et slags øvelsesterræn. Mindst 50.000 forskellige soldater har været igennem," sagde han.

Det var "helt afgørende" for krigens udfald og Assads senere sejr, at de russiske fly fik standset oprørerne.

"Ifølge vestlig litteratur var kun ti procent præcisionsbomber, hovedparten var gammeldags bomber, der ikke er præcise," sagde han.

De danske selskabers salg nåede op på i alt 172.000 ton. Og næsten alt blev brugt af det russiske luftvåben, lød vurderingen fra den anden major.

"Det må man helt klart formode," sagde Karsten Marrup. Han er chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet.

"De har fløjet rigtig meget attack. Jeg mener, de har smidt cirka 70.000 bomber," sagde majoren.

De tiltalte selskaber nægter sig skyldige. De anede ikke, at brændstoffet blev sejlet til Syrien. Desuden er det tvivlsomt, om EU's forbud mod jetbrændstof til Syrien omfatter netop salg til russisk militær, lyder det.

Eks-COO i Bunker Holding Søren Høll havde svært ved at huske i Dan-Bunkering sagen

Dan-Bunkerings tidligere CEO: Bunker Holding havde ansvaret for brændstof-handlers lovlighed 

Jurachef advarede Dan-Bunkering mod at sælge jetbrændstof til russisk kunde 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs