ShippingWatch

Jurachef advarede Dan-Bunkering mod at sælge jetbrændstof til russisk kunde

Første afhøring i Dan-Bunkering sagen afslørede en dyb uenighed mellem Bunker Holdings juridiske chef og folkene i Dan-Bunkering om den russiske storkunde Sovfracht, der leverede jetbrændstof til russisk militær. Uenigheden brød ud i september 2016, da Sovfracht røg på USA's sanktionsliste. Opdateret.

Claus Bulch Klausen, der har arbejdet for Dan-Bunkering siden 2004. Siden maj i år som CEO. | Foto: Dan-Bunkering

Da Dan-Bunkerings mangeårige russiske kunde, Sovfracht, i september 2016 røg på USA's sanktionsliste, førte det til en heftig intern mail-kommunikation mellem ledende folk i Bunker Holding og Dan-Bunkering.

De var indbyrdes dybt uenige om håndteringen af et nyt setup for den sanktionsramte russiske kunde.

Det frem onsdag, da anklagemyndigheden udspurgte Claus Bulch Klausen, CEO i Dan-Bunkering om en række forhold i Dan-Bunkering-sagen. Han var den første i sagen til at afgive mundtlig forklaring i retten.

At det (jetbrændstoffet, red.) leveres på Cypern gav ikke anledning til overvejelser.

Claus Bulch Klausen, CEO i Dan-Bunkering

Claus Bulch Klausen sad i vidnestolen som repræsentant for tiltalte Dan-Bunkering, der sammen med Bunker Holding og dets topchef Keld R. Demant er tiltalt for overtrædelse af straffelovens paragraf 110c og EU-sanktioner.

De to senioranklagere fra bagmandspolitiet spurgte i særlig grad ind til reaktionerne og en række mails, der i september 2016 skød frem og tilbage mellem en række personer i de to selskaber.

Flere årsager til uenighederne

Det var Bunker Holdings juridiske chef Finn Hansen, Claus Bulch Klausen selv (han var Senior Vice President, Head of Operations i Dan-Bunkering på det tidspunkt), en juridisk rådgiver Casper Dybdal fra Bunker Holding samt Søren Høll, dengang Group COO i Bunker Holding.

Der var flere årsager til uenighederne.

Dels at Sovfracht var kommet på USA's sanktionsliste. Dels pressede Dan-Bunkerings kontor i Kaliningrad på for at Dan-Bunkering skulle organisere såkaldte ship-to-ship operationer. Det vil sige, at lasten med jetbrændstof skulle flyttes fra et tankskib til et andet på åbent hav.

Sovfracht, der havde været en stor kunde hos Dan-Bunkering siden 2011, begyndte fra oktober 2015 at bestille jetbrændstof i kvanta på ca. 5.000 ton.

Det blev til mange handler i perioden 2015-2017. I alt 33, og bagmandspolitiet mener, at jetbrændstoffet, der blev leveret af Dan-Bunkering, endte hos det russiske militær i sanktionsramte Syrien.

Sovfracht blev ved med at købe 5.000 ton til levering i det østlige middelhav, f.eks. på Cypern.

Gav det ikke anledning til at tænke, at der var noget mistænkeligt ved det, ville senioranklager Andreas Myllerup Laursen vide?

"Et kundeforhold starter et sted. Først smøreolie, dernæst gasolie og nu jet fuel. Vi kan se, at kreditengagementet er stigende, men ved ikke om Dan-Bunkering som sådan er fokuseret på, at det er jet fuel, der leveres. Det ved Kaliningrad-kontoret godt. At det leveres på Cypern gav ikke anledning til overvejelser," sagde Claus Bulch Klausen.

Skabte problemer

Sovfracht placerede ordrerne hos to medarbejdere i Dan-Bunkerings Kaliningrad-kontor: Andrey Kravtsov, manager, og Dmitri Dravtsov, trader på kontoret.

De to lagde voldsomt pres på hovedkontoret i Dan-Bunkering for at få godkendt såkaldte ship-to-ship-operationer. Fordi det var et ønske fra storkunden Sovfracht, forklarede de i mails i september 2016.

Vi har et stort krav på Sovfracht, og de kan få problemer med at betale os i dollar, når de kommer på sanktionslisten. De ender med at betale os i rubler.

Claus Bulch Klausen, CEO i Dan-Bunkering

Det var samtidig med, at Sovfracht i september 2016 røg på den amerikanske sanktionsliste hos OFAC for at operere i Ukraines Krim-region.

"Efter udpegelsen (til sanktionsliste, red.) anvendte Sovfracht skibe, der var ejet af en anden af USA-udpeget enhed - Transpetrochart Co. Ltd. - for at levere jetbrændstof til Syrien", skriver OFAC.

At Sovfracht kom på sanktionslisten skabte store problemer for Dan-Bunkering, fremgik det af mails, og det bekræftede Claus Bulch Klausen også.

"Vi er et dansk selskab og skal overholde EU’s sanktioner. Sovfracht kommer på den amerikanske sanktionsliste. Der er noget dialog her, fordi vi har et stort krav på Sovfracht, og de kan få problemer med at betale os i dollar, når de kommer på sanktionslisten. De ender med at betale os i rubler", sagde Claus Bulch Klausen.

"Lad være med at indgå flere handler"

Bunker Holdings juridiske chef Finn Hansen var ikke begejstret over, at Sovfracht var på sanktionslisten og det meddelte han i en mail fra september 2016 Kaliningradkontoret og Andrey Kravtsov:

Lad være med at indgå flere handler, skrev chefjuristen.

Andrey Kravtsov svarede, at han var bekendt med sanktionslisten og havde haft møde med selskabet. Sovfracht havde sat en advokat på sagen i USA for at få pillet det russiske selskab af listen igen, påpegede han.

Finn Hansen opfordrede til en time out for flere handler med russerne. Han ønskede ikke, at selskabet skulle overtræde nogen sanktioner eller at Dan-Bunkering ikke kunne få sine tilgodehavender. Den juridiske rådgiver Casper Dybdal og Henrik Zederkof, daværende CEO i Dan-Bunkering, var kopieret med på denne mail.

"Vi kan ikke stoppe lige nu, da vi har gang i flere handler", svarede Andrey Kravtsov, og "vi kan løse det ved, at kunden (Sovfracht, red.) betaler forud".

Finn er altid forsigtig - det er hans rolle.

Claus Bulch Klausen om Bunker Holdings juridiske chef Finn Hansen

Da Sovfracht kom på USA’s sanktionsliste, fik Dan-Bunkering hurtigt en ny russisk kunde i stedet for Sovfracht. Det var Maritime Assistance, men ifølge de amerikanske myndigheder var det et "front company", som reelt stadig blev styret af Sovfracht.

Casper Dybdal skrev i en mail til Claus Bulch Klausen, at Sovfracht måtte finde et andet ikke-sanktionsramt selskab, der kunne hjælpe her. "Det må væres deres problem at finde det, så vi ikke risikerer vores dollar-betalinger", skrev han.

Til det sagde Claus Bulch Klausen i retten:

"Jeg ved bare, at Sovfracht er generalagent for det russiske militær, og at de gerne vil kunne handle i dollar. Jeg tror ikke, at vi skal skifte kunde, men at det russiske militær skal skifte generalagent. Ja, det kan se ud som om, vi får en ny kunde", sagde Claus Bulch Klausen.

Ikke nok med at Dan-Bunkering fra oktober 2016 begyndte at handle med Maritime Assistance i stedet for med Sovfracht. Det russiske selskab ønskede pludselig, at lasterne med jetbrændstoffet skulle flyttes mellem to tankskibe på havet i en såkaldt ship-to-ship operation (STS).

Bagmandspolitiet mener, at STS-operationerne er en måde at sløre på, hvor lasterne med jetbrændstof oprindeligt kom fra (udskibningshavn), og hvor lasterne skulle ende. Som f.eks. Port Banias i Syrien.

Chefjurist advarer mod ship-to-ship

Ifølge mails, der blev gennemgået i retten, var Bunker Holdings juridiske chef Finn Hansen også stærkt skeptisk over for STS-operationerne.

Hvorfor skal Dan-Bunkering involveres i STS? Det vil jeg advare imod. Specielt STS med jet fuel. Vi risikerer, at forpligtelserne lander hos os. Vi har ingen forsikring mod dette og eksponeringen kan blive kæmpestor, skrev chefjuristen i et svar til Kaliningrad-kontoret og flere andre i Dan-Bunkering.

Dmitri Kravtsov pressede på: "Vi er 100 pct. back-to-back med vores kunde. Har du tid til at kigge på betingelser og vilkår?"

Anklageren spurgte Claus Bulch Klausen, hvorfor den russiske kunde pludselig ville flytte rundt på lasterne i STS-operationer.

"Vores kunder stiller mange krav, så da STS kommer på banen er det ikke noget, der skaber undren. STS er en meget anvendt metode. Kunden ønsker det og får det så på denne måde," sagde Claus Bulch Klausen.

På anklagerens spørgsmål om, hvorfor Finn Hansen, chefjuristen i Bunker Holding, var så kritisk, og om det ikke gav anledning til tvivl om kundeforholdet og STS-operationerne? sagde Claus Bulch Klausen:

"Finn er altid forsigtig - det er hans rolle."

(Artiklen er den 4. november 2021 kl. 9.31 præciseret med, at da Sovfracht i september 2016 kom på USA's sanktionsliste var det pga. operationer i Ukraines Krim-region. Men "efter udpegelsen (til sanktionsliste, red.) anvendte Sovfracht skibe, der var ejet af en anden af USA-udpeget enhed - Transpetrochart Co. Ltd. - for at levere jetbrændstof til Syrien", skriver OFAC)  

Dan Bunkering sag ruller videre efter domsmand blev anklaget for at være inhabil 

Torben Østergaard-Nielsen skal vidne i Dan-Bunkering sagen 

Kaptajn hos Dan-Bunkering-kunde blev dømt for at sejle jetbrændstof til Syrien  

Telefonaflytning, store bonusser og 100.000 dokumenter fra USA: Dan-Bunkering-sagen er skudt i gang 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs