ShippingWatch

Nye tal viser begrænset merpris for lavsvovlsholdigt brændstof

Usikkerheden om den fremtidige pris på lavsvovlsholdigt brændstof, der overholder IMO's 2020-krav, er fortsat stor. Nye tal indikerer en begrænset ekstrapris og er markant mindre, end mange regner med.

Foto: PR-foto/IMO

Et af de store spørgsmål med de globale svovlkrav er, hvad det nye brændstof kommer til at koste. Men regningen bliver måske slet ikke så stor, som mange har frygtet, tyder nye tal på.

Taiwans CPC Corporation gav ifølge Ship & Bunker onsdag sin første generelle indikation for bunker med maksimalt 0,5 pct. svovl.

Prisen ligger på 489 dollars per ton, og det svarer til en præmie på 100 dollars over 180 cSt HFSO i Taichung, Kaohsiung og Keelung og en merpris på 93 dollars per ton sammenlignet med brændstoffet IFO 180 i Hualien og Suao.

Mange shippingaktører havde ifølge mediet regnet med en markant større prisforskel, svarende til forskellen på HSFO og MGO, som aktuelt ligger på mellem 200 og 250 dollars i store havne.

S&P Global Platts har tilsvarende målt den aktuelle pris på skibsbrændsel med 0,5 pct. svovl til ca. 366 dollars per ton, hvilket er en præmie på blot 40 dollars sammenlignet med tonprisen for 380cSt HSFO.

Tidligt at gætte på pris

IMO's svovlkrav står øverst på shippingindustriens dagsorden, og alt imens skibe får installeret scrubbere som aldrig før, slås rederier og afskibere om, hvor ekstraregningen for det dyrere brændstof skal placeres.

Selv om de nye tal indikerer en lavere pris, end de fleste har regnet med, understreger Platts, at der stadig vil gå en rum tid, inden markedet for alvor kaster lys over, hvor prisen for det lavsvovlholdige brændsel endeligt vil lande, når det bliver et krav at sejle med fra 1. januar næste år.

En del rederier planlægger godt nok at bruge scrubbere for at overholde svovlkravene, men langt størstedelen af den globale handelsflåde vil stadig være nødt til at sejle med det lavsvovlholdige brændsel.

Og forventningen er ifølge Ship & Bunker, at skiftet til brændstof, der overholder IMO-kravene, først for alvor vil ske i den sidste halvdel af 2019, hvilket antageligt vil øge efterspørgslen og dermed prisen sammenlignet med nu.

Det står øverst på redernes dagsorden for 2019

Bestillinger på scrubbere vil fortsætte langt efter 1. januar 2020

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere