ShippingWatch

Nyt konsortium vil udvikle fremtidens containerskib

Et konsortium med Wärtsilä og en række andre industrispillere går nu efter at udvikle nye niveauer for det miljørigtige containerskib.

Foto: Arkivfoto/Colourbox

Flere spillere i den maritime industri går nu sammen i et konsortium med ambitionen om at skabe en ny standard for containerskibes miljømæssige effektivitet.

Samtidig vil konsortiet også udvikle en ny forretningsmodel for containersektoren, skriver finske Wärtsilä, der er et af de i alt syv medlemmer.

"Der er et presserende behov for at forholde sig til ineffektivitet og forbedre de forskellige forretningspraksisser i shippingindustrien. En enorm udfordring er, at ikke-optimerede valg og udnyttelsen af systemer ombord forhindrer præstationen og dermed også profitabiliteten. Det er et område, vi skal fokusere på," siger Stein Thorsager, der er salgschef for Mechant & Gas Carriers i Wärtsilä Marine Solutions, i en meddelelse.

Parterne vil etablere et team, hvor hvert medlem har en rolle i at udvikle og bygge et containerskib, der har den højest mulige effektivitet på alle områder, skriver parterne.

De andre selskaber i konsortiet er Zaitoun Green Shipping Ltd (ZGS), ZGS, MacGregor Finland Oy (MCG), der arbejder med lastesystemer, Carina Solutions (C4) med speciale i værdikæden, motorproducenten Winterthur Gas & Diesel (WinGD),Mitsubishi Heavy Industries Marine Machinery & Equipment (MHI-MME), der leverer enegiløsninger og Gaztransport & Technigaz (GTT) med speciale i især LNG.

Rapport: Hver tredje reder bliver ikke klar til nye miljøkrav 

Cargill vil mindske CO2-udledning med 15 pct. på to år 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs