ShippingWatch

Cargill vil mindske CO2-udledning med 15 pct. på to år

Handelshuset Cargill vil skære op mod 15 pct. af CO2-udledningen fra selskabets shippingenhed frem mod 2020. Et stort spørgsmål står dog stadig åbent på vejen derhen, skriver Reuters.

Foto: /ritzau/Michael Hansen

Et af verdens største handelshuse Cargill har meldt sine miljøambitioner ud. Og målet er at reducere udledningen af CO2 fra den enorme flåde af time-chartrede skibe med op mod 15 pct. i 2020, skriver Reuters.

For hele selskabet gælder et mål på 10 pct. i 2025.

I øjeblikket har Cargill 650 indchartrede skibe på verdensplan og for at nå målet, lejer handelshuset bl.a. nyere skibe ind, som er mere brændstofeffektive, og samarbejder med skibsdesignere for at udvikle skibe, der forurener mindre, fortæller Jan Dieleman, der er chef for Cargills ocean transport forretning, til Reuters.

Mere miljøvenlige skibe kræver store investeringer, og lige nu er rederierne ved at vælge løsninger for at kunne overholde de kommende globale svovlkrav, der træder i kraft i 2020. Her presser Cargill på, men spørgsmålet er, hvem der skal betale for at retrofitte de mange skibe.

"Det her er ikke et velgørenhedsprojekt. Vi er i et konkurrencedrevet felt og opererer i en markedsdrevet økonomi," siger Jan Dieleman.

"Ting skal give økonomisk mening, så vi bliver nødt til at skubbe (rederne, red.) til at blive mere effektive."

Organisationer foreslår ny svovlplan til IMO 

Clarksons Platou forudser scrubbere på Maersk Lines største skibe

Star Bulk bestiller 22 scrubbere til flådens største skibe 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs