Sydkorea søsætter ny støtteplan for værfter
![Foto: Ritzau/AP/Wally Santana](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8694272.ece/ALTERNATES/schema-16_9/busan.jpg)
Sydkoreas regering vil udpege fem nøglecentre for sin kriseramte værftsindustri. Ifølge finansminister Kim Dong-yeon får de fem centre status som kriseramte industrizoner, der er berettiget til statsstøtte.
Det skriver flere koreanske medier tirsdag, bl.a. Yonhap og The Business Times.
Regeringen vil yde direkte økonomisk støtte og skattefordele til leverandører til skibsværfterne i de udpegede zoner, der er placeret i den sydlige del af landet, som er hjemsted for de største værfter.
Samtidig iværksætter regeringen et uddannelsesprogram for de mange værftsarbejdere, der er blevet afskediget de seneste år.
Krisen i Sydkoreas maritime industri og regeringens bestræbelser på at genrejse den i form af massiv statsstøtte, har medført stigende kritik både politisk og i industrien.
Blandt andre har den danske erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) tidligere i år rejst hård kritik af Sydkoreas milliardstøtte.
"Statsstøtten er et problem, der tipper balancen på markedet. Derfor skubber vi på i OECD for at gennemgå statsstøtten til skibsværfter," sagde han til ShippingWatch i februar.
Brian Mikkelsen rejser hård kritik af Sydkoreas maritime statsstøtte
I løbet af de næste tre år forventes Sydkorea at bestille omkring 200 nye skibe som støtte til landets værftsindustri. Det sker som led i en fem år lang redningsplan for shippingsektoren, som den sydkoreanske regering har offentliggjort som et modsvar på den krise, der især tog fart efter Hanjin Shippings kollaps i 2016.
Søren Skou tordner mod statsstøtte til containerrederierne