DSV's overtagelse af UTI vil atter tage fokus

Det bliver igen overtagelsen af amerikanske UTI Worldwide, som løber med opmærksomheden, når DSV fredag morgen kommer med regnskab for 2016 og spiller ud med forventningerne til 2017.
Foto: PR-foto/DSV
Foto: PR-foto/DSV
AF RITZAU FINANS

Den amerikanske rival UTI Worldwide var i meget ringe forfatning, da selskabet blev opslugt af DSV i starten af 2016 for 9,5 mia. kr., men siden har DSV fået løftet resultaterne, i takt med at selskabet er smeltet sammen med den danske transport- og logistikstikkoncern.

"Vi har behov for at høre, at UTI-integrationen fortsat går som planlagt, hvilket jeg forventer at være meldingen. Det er det helt afgørende for DSV som investeringscase, så derfor bliver det endnu en gang det vigtigste i regnskabet," siger Ricky Steen Rasmussen, der er aktieanalytiker i Nykredit.

"Vi har tidligere hørt om, at det er nogle rigtig gode medarbejdere, man har overtaget, som gerne vil ofre blod, sved og tårer for DSV, mens der nok har været chefer, som har taget ulogiske beslutninger. Og derfor skal vi gerne høre, at DSV har fået ryddet op og har styr på UTI," siger han.

DSV venter at høste årlige synergier fra fusionen på 1,5 mia. kr. fra 2018, og selv om Ricky Steen Rasmussen tror, at det beløb godt kan blive hævet, så kommer det næppe til at ske allerede i forbindelse med årsregnskabet.

"Jeg tror, at det er for tidligt på nuværende tidspunkt, men man kan sagtens forestille sig, at der kan komme positive meldinger i løbet af 2017, når man har et lidt bedre indblik," siger Ricky Steen Rasmussen.

Aktietilbagekøb kan vende tilbage

Han vil desuden holde skarpt øje med, hvornår DSV igen kan begynde at købe egne aktier tilbage som en del af udlodningen til aktionærerne.

Opkøbet af UTI Worldwide satte aktietilbagekøb på pause, men i løbet 2017 skulle selskabet gerne nå et gældsniveau, der atter åbner for den mulighed. DSV har en politik om, at gælden skal ligge i niveauet 1-1,5 gange ebitda-overskuddet.

Ved udgangen af tredje kvartal var niveauet 2,1, og Nykredit regner med, at det vil ligge på 1,7 ved årsskiftet til 2016 og vil bevæge sig ned på 1,4 senere i år.

"DSV er rigtig gode til at generere penge fra driften, så alle meldinger om aktietilbagekøb vil blive taget positivt op af markedet," siger Ricky Steen Rasmussen, der venter, at det vil blive startet igen i tredje kvartal.

En anden mulighed - i stedet for at købe aktier tilbage - kunne være at købe endnu en konkurrent, men den mulighed ser Ricky Steen Rasmussen ikke for sig.

"Jeg har meget svært ved at forestille mig, at DSV går ud og laver et stort opkøb, før at UTI er helt på plads. Så skal det nærmest kræve, at DSV får det kastet i nakken," siger han.

Politisk usikkerhed

Når det gælder forventningerne til 2017, venter aktieanalytikerne ifølge Ritzau Estimates et driftsoverskud før særlige poster på 4366 mio. kr. Ricky Steen Rasmussen spår, at DSV spiller ud med forventninger om et overskud på 4000-4400 mio. kr.

"Det er et bredt interval, men det skyldes, at visibiliteten er lille, og samtidig er der politisk usikkerhed flere steder. I USA har man endnu ikke har set effekten af Donald Trump - og om hans politik vil gå ud over transportmængderne - og der er også protektionistiske vinde flere steder i Europa. Så man har brug for at komme lidt længere hen, og så kan man så forestille sig, at DSV vil opjustere forventningerne mindst én gang i løbet af året, som vi har set tidligere, siger Ricky Steen Rasmussen.

DSV-konkurrent køber britisk fragtselskab

DSV udpeger fire nye kommercielle direktører 

DSV udpeger fire nye kommercielle direktører  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også