Britiske Lloyd's Register tror fortsat på en stærk fremtid for LNG som et alternativt brændstof til skibe, selvom flere stiller spørgsmål ved LNG som stærkt alternativ til heavy fuel oil.
Udviklingen indenfor den flydende naturgas er stadig på rette vej og vil udgøre op mod 11 procent af de oceangående rederiers brændstofsammensætning i 2030, forklarerede klassifikationsselskabets Global Gas Technology Market Manager, Leonidas Karistios, i en tale på konferencen Oil & Gas iQ LNG Bunkering North America. Det skriver Sustainable Shipping.
Leonidas Karistios understregede samtidig, at udbuddet af LNG er vokset hurtigere end efterspørgslen:
"Infrastrukturen skal nok komme i den nærmeste fremtid. Udbudsiden har ordnet sig selv. Nu er det på tide, at efterspørgslen stiger," sagde han.
Behov for infrastruktur
Naeem Javaid, regional manager hos Lloyd's Register, har tidligere i et interview med ShippingWatch forklaret, at det største problem er manglen på infrastruktur, som i flere år har været diskuteret i branchen og afholdt rederne fra reelt at satse på LNG.
En anden udfordring udover manglen på bunkerterminaler, der dog så småt popper op flere steder, er kvaliteten, lød det. Det kan nemlig være svært at verificere både kvalitet og kvantitet, hvilket man også ser store problemer med i dagens bunkermarked.
"LNG er stadig på et tidligt stadie, og det bliver stadig udviklet. Vi mener, at der skal mere arbejde til for at forstå kvalitetspåvirkningen af LNG på oceangående shipping især, så vi er spændte på at se, hvilken tilgang spillerne i industrien vælger," sagde Naeem Javaid.
Lloyd's Register: Mange mulige ulemper ved nye fuels
Lloyd´s Register: LNG udgør 11 procent i 2030
LNG på vej til at blive vigtigere end jernmalm i verdenshandlen
DNV GL: Shipping langsommere på LNG