Lloyd's Register får Maersks nye containerskibe i hus
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3005250.ece/ALTERNATES/schema-16_9/containerskib_maersk004.jpg)
Lloyd's Register har vundet en kontrakt om at klassificere de syv nye containerskibe på 3.600 teu, som Maersk Line bestilte i foråret som en del af rederiets kommende investeringsprogram i flåden både med nye skibe og opgradering af ældre.
For nylig underskrev klasseselskabet en betydelig kontrakt med det kinesiske værft Cosco Zhoushan Shipyard, hvor skibene skal bygges, oplyser Lloyd's Register, som dog ikke sætter beløb på ordren. Skibene, der skal sejle under dansk flag, bliver 200 meter lange og 35,2 meter bredde og vil blive bygget ifølge LR's regler og reguleringer samt være isklasse 1A. De vil blive leveret fra april 2017 til november samme år, oplyser Lloyd's Register, der har samarbejdet med Maersk i løbet af de sidste 16 måneder om projektet om blandt andet de nye regler for ECA-zoner og forhandlinger med værftet.
For det 11 år gamle værft er det første gang, man skal bygge containerskibe.
Maersk Line bestiller syv containerskibe
"Lloyd's Register er glad for at være en del af dette projekt, og det bekræfter det gode samarbejde mellem Maersk Line og udviklingsafdelingen i København," siger Morten A. Jensen, der er Marine Client Manager hos Lloyd's Register i København.
Michael Heimann er Head of Newbuilding hos Maersk Line og siger:
"Nøglen til et succesfuldt projekt er at have gode kommunikationslinjer mellem værftet, designer, ejer og ikke mindst klasse. Det er vitalt, at alle interessenter har den nødvendige transparens i alle processer, der påvirker kvaliteten af skibet og i særdeleshed også den kritiske del med tidsplanen," siger han i meddelelsen.
Maersk Line bestilte i marts de syv nye skibe, som er de første i containerrederiets investeringsprogram på 15 milliarder dollars til nybygninger, retrofit og andet udstyr. Skibene skal sejle for rederiets shortsea-rederi Seago Line, og Maersk Line har en option på yderligere to skibe.
Medie: Maersk tæt på bestilling af gigantskibe i Korea
Daewoo bekræfter forhandling med europæisk kunde
OMT i gennembrud på container-feeder