CEO: Damco rammer plus næste år

Toplinjen er vokset, men bundlinjen er ikke fulgt med hos Damco i det seneste år. Det gør den næste år, hvor CEO Hanne B. Sørensen forventer overskud, fortæller hun til ShippingWatch.

Damco har ikke været den største juvel i Maersk Gruppens samling i de seneste år. Logistikselskabet har oplevet et underskud, der stammer tilbage fra løsrivelsen fra Maersk Line i 2009. Den udvikling skal imidlertid vendes nu.

"Vi giver overskud næste år. Det er absolut vores mål," siger Hanne B. Sørensen, CEO for Damco, til ShippingWatch.

"Vores udfordring har været, at mens Damco generelt har været en fantastisk væksthistorie gennem de sidste fem år, hvor toplinjen er groet med 50 pct., så er omkostningerne ikke fulgt med på den måde, at de har været for høje. Andre firmaer ville være misundelige over vores vækst, men det er ikke helt unormalt, at når man er igennem sådan en rejse, som vi er, så koster det på bundlinjen," siger Hanne B. Sørensen.

Hun kom til Damco i januar i år fra en stilling som CEO i Maersk Tankers og har siden da haft travlt med at udføre den plan, der var lagt for Damco: en restrukturering ved navn "One Damco."

Plan for restrukturering

One Damco har bestået af flere forskellige tiltag i selskabet, der har mere end 11.000 ansatte. For det første et nyt system til freight forwarding operationer, som foreløbigt er udbredt til 80 pct. af brugerne af systemet. Samtidig en nedbringelse af antallet af operationskontorer fra 315 til 50. Heraf er de 47 etableret.

Desuden har selskabet udrullet en lean management strategi, som skal styrke effektiviteten og kvaliteten på længere sigt i Damco og dertil også på overordnet plan styrke forretningens otte geografisk regioner til fire af hensyn til samarbejdsstyrken.

Alt sammen noget, der i managementsprog lyder let, men som også samtidig har kostet 550 stillinger, og som forventes at spare Damco for udgifter på 35 mio. USD årligt fremover.

"Operationen har været meget hårdt ramt, men det er nødvendigt. Vi har store globale kunder, der skal behandles ens uanset hvor i verden, de henvender sig. Det har betydet hård træning af operationen. Det er noget, vi bruger rigtig meget tid på lige nu, men det tror jeg ikke er ualmindeligt, når man kører den her slags projekter," siger Hanne B. Sørensen.

Lav vækst i søtransport

Damcos forretningsområder er supply chain management, freight forwarding, hvor luft- og søtransport hører ind under, warehousing and distribution, customs brokerage og andre lokale services.

"Vi ser inden for sø- og lufttransport en massiv konkurrence fra vores konkurrenter bredt set. Det har betydet, at vi har fået freight forwarding produkterne op at svare direkte til mig, det vil sige, at vi har styrket organisationen på det område," siger Hanne B. Sørensen.

Supply chain management aktiviteterne er de største i selskabet og har også været igennem et grundigt eftersyn fra den nye CEO. Segmentet er klart det forretningsområde, der vokser mest for Damco. Sidste år 13 pct. og i år ser det ud til at blive 12 pct.

"Vi har en stor portefølje af kunder, og der er flere og flere virksomheder, der ser positivt på os. Det er ikke til at sige, om væksten bliver ved, men vi tror, at vi kan holde en høj vækst længe, da vi har et godt produkt," siger Hanne B. Sørensen.

I modsætning dertil ligger væksten i freight forwarding-delen hos Damco ikke så højt i tråd med markedsvæksten, som i år har været på tre pct. i første halvår.

"Det gode her er altså, at vi kan gøre noget ved de områder, hvor vi f.eks. ikke performer så godt. Vi skal ikke sidde og vente på markedet, men kan tillade os at tage et nyt projekt ombord," lyder det fra Hanne B. Sørensen.

Kunderne i de forskellige områder er blandt andet Nike, Adidas, Walmart og Schneider Electric. Damco er størst på de to segmenter, de selv kalder retail og lifestyle, men vil gerne være større inden for industrial, som f.eks. er produkter fra Schneider Electrics, på technology, kunden HP og så på chemicals.

One Damco er hårdt arbejde

CEO'en fortæller, at hun siden, hun kom til Damco, ikke har mærket de store udfordringer eller overraskelser.

"Der er en hel masse, der skal laves i Damco. Jeg kunne af og til godt tænke mig, at det gik stærkere, end det gør, men vi er mange medarbejdere, og så tager det tid. Noget meget positivt er, at vi er en hel masse dygtige folk. Jeg er superoptimistisk, det er hårdt arbejde, og der er masser af det, men det skal nok gå godt," siger Hanne B. Sørensen.

Damco er en del af Maersk Gruppens femte ben, APM Shipping Services. Damco omsatte i 2013 for 3,2 mia. USD og fik et underskud på 31 mio. USD.

Damco har tre store udfordringer 

Her er Engelstofts strategi for det 5. ben 

Maersk: Damco er en kerneforretning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også