Det er nye tider i statens energiselskab. Overskuddet i første kvartal er firedoblet i forhold til sidste år.
AF JOACHIM CLAUSHØJ BINDSLEV
Fremgangen fortsætter i 2014 for adm. direktør Henrik Poulsen og de omkring 6.000 kollegerne i statslige Dong Energy.
Overskud og driftsindtjening lander i første kvartal af i år til 1,6 og 6,3 mia. kr., og det er en massiv fremgang i forhold til samme periode sidste år, hvor resultatet i perioden landede på 474 mio. kr. og driftsindtjening på 4,6 mia. kr.
Oveni hatten kan Finansministeriet glæde sig over, at selskabets enorme gældspukkel er høvlet godt ned til 6,4 mia. kr. - den var 25 mia. kr. ved udgangen af 2013. Samtidig er egenkapitalen svulmet fra 49 til 67,6 mia. kr. fra første kvartal sidste år til i år.
De markante forbedringer kan særligt tilskrives Dongs finansielle handlingsplan og vindmølleforretningen.
Vindforretning "specielt tilfredsstillende"
Den finansielle handlingsplan har hentet 33 mia. kr. til selskabet gennem frasalg og en omdiskuteret kapitaludvidelse, mens de senere års massive vindmølleinvesteringer for alvor er begyndt at kaste kroner af sig.
"Det er specielt tilfredsstillende at se de markante fremskridt i Wind Power, hvor vi i øjeblikket udbygger vores globale førerposition indenfor udvikling, opførelse og drift af havmølleparker. De positive tendenser blev delvist modvirket af fald i indtjeningen i Thermal Power og Customers & Markets ikke mindst drevet af varmt vejr i første kvartal,” siger Henrik Poulsen i regnskabet.
Topchefen fremhæver samtidig, at der er stigende indtjening fra olie- og gasforretningen, hvoraf størstedelen kommer fra Norge.
Vind fylder meget - og lidt
Som Henrik Poulsen antyder, er det i høj grad vindmølleforretningen, der trækker læsset. Sidste år blev kæmpeparkerne London Array (630 megawatt) og Anholt (400 megawatt) indviet, og det er noget, der skæpper i kassen.
Driftsindtjeningen i vindmølleforretningen er næsten tredoblet i perioden fra 1,2 mia. kr. sidste år til 3 mia. kr. i første kvartal af 2014. Dermed udgør vindmøllerne halvdelen af indtjeningen - til trods for, at området kun udgør 14 pct. af omsætningen.
Omsætning og driftsindtjening behøver ikke at hænge sammen. Grafik: Dong Energy
Trods den stærke udvikling holder selskabet fast i forventningerne til 2014, hvor driftsindtjeningen (EBITDA) ventes at ramme 15-17 mia. kr.
Den udmelding må umiddelbart anses som ganske defensiv, da EBITDA vil ramme 24-25 mia. kr., hvis Dong holder skruen i vandet året ud. Med udsigt til, at flere lukrative vindmøller sluttes til nettet og en øget produktion fra det problemramte Siri-felt, virker det ikke særlig sandsynligt, at indtjeningen skulle dykke.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.