Nordea-CEO: Shipping vil blive en fantastisk forretning
Skibsfinansiering kan gå hen og blive en gylden forretning for Nordea, som de seneste år har haft relativt høje nedskrivninger i den del af sin forretning, som
ikke desto mindre altid har haft overskud. Bortfaldet af konkurrenter på skibsfinansiering cementerer Nordeas position som den førende bank for den
globale shipping- og offshoreindustri.
"Vi har ikke i noget kvartal tabt penge på shipping, så vi har en god forretning. Jeg tror, at det over de kommende år vil blive en fantastisk forretning, for det er klart, at der er mange banker, der har trukket sig ud af shipping, og vi er en af verdens største shippingbanker. Vi er meget tilfredse med den forretning - den er bare cyklisk, hvilket betyder, at vi i perioder vil vi have hensættelser på den," siger Nordeas koncerndirektør Christian Clausen i et interview med Ritzau Finans.
Inden for shipping havde Nordea i 3. kvartal indtægter på 121 mio. euro, hvilket udmøntede sig i et ordinært resultat på 49 mio. euro mod 17 mio. euro kvartalet før. Det var efter nedskrivninger på udlån på 54 mio. euro mod 63 mio. euro i andet kvartal. Nedskrivningsandelen var i kvartalet på 159 basispoint mod 185 basispoint i 2. kvartal. Nordea har et samlet udlån til shipping på 13,4 mia. euro og indlån på 4,8 mia. euro.
Læs hele artiklen
Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
Med din prøveperiode får du:
Få fuld adgang til dig og dine kollegaer
Start et gratis virksomhedsprøveabonnementRelaterede artikler
Nordea har fortsat store hensættelser på shipping
For abonnenter
Udlån til shipping plager de europæiske banker
For abonnenter