ShippingWatch

Iran-krise kan udløse store prisudsving på olie

Global Risk Management forventer en gennemsnitlig oliepris på ca. 126 USD per tønde i 2. kvartal, men Iran-krisen kan udløse stor turbulens. Redere afdækker i stor stil risikoen.

En gennemsnitlig oliepris i størrelsesordenen 126 USD per tønde i 2. kvartal. Sådan lyder vurderingen fra Global Risk Management i den kvartalsrapport, selskabet udsender mandag i næste uge. Oil risk manager Michael Poulsen understreger, at der er tale om en gennemsnitsbetragtning, og at større prisudsving kan forekomme. Især afhængig af den politiske usikkerhed om situationen i Iran.

I løbet af onsdag udsendes tal for de amerikanske olielagre, hvor der er sket en opbygning over de seneste uger. Modsat ligger de europæiske lagre ligger på det laveste niveau sæsonmæssigt i flere år, og som presser olieprisen op.

"Alle i oliemarkedet holder naturligvis skarpt øje med situationen i Iran, der er number one issue i branchen. Omkring 20 procent af al olie i verden transporteres gennem den smalle sejlrende i Hormuz Strædet, og bliver der bare det mindste optræk til uro om strædet, vil det virkelig give noget skrald på olieprisen," siger Michael Poulsen, A/S Global Risk Management til ShippingWatch. Selskabet er en del af den internationale koncern United Shipping and Trading Company A/S (USTC), Danmarks 7. største virksomhed og blandt de førende i verden inden for handel med og risikostyring af brændstof til skibe.

Sanktioner 1. juli

De europæiske og amerikanske sanktioner mod Iran (pga. landets atomprogram, red.) træder i kraft 1. juli. Udover at påvirke mængden af olie i markedet, vil finansielle institutioner, der handler med Iran, også møde nogle restriktioner i forhold til det amerikanske finansmarked. Det sidste vil et stærkt incitament for mange lande til at skrue ned for forbruget af iransk olie. Det har senest Japan gjort, mens der er usikkerhed om, hvordan Indien og Kina vil forholde sig.

"Vores prognose går egentlig frem til 1. kvartal 2013. Men de priser, vi sætter i vores forecast, er et kvartalsgennemsnit, så olieprisen kan sagtens blive væsentlig højere, og den kan selvfølgelig også blive lavere. Derfor fortæller vi også vores kunder, at prisen i løbet af perioden kan komme op i mere ubehagelige niveauer end de ca. 126 USD per tønde. Har redere en eksponering i forhold til, at man har svært ved at tåle, at olieprisen kører for højt op, anbefaler vi vores kunder, at risikoen dækkes af, så man kender sine udgifter," siger Michael Poulsen.

Frygt for prischok

Chefen for den internationale valutafond (IMF), Christine Lagarde, advarede sent tirsdag om, at sanktionerne mod Iran kan få prisen på råolie til at stige med helt op til 30 procent, hvis den politiske situation spidser til.

”En pludselig og brutal stigning i olieprisen vil få alvorlige konsekvenser for verdensøkonomien. Særligt for de lande, der er afhængige af en stor olieimport og blandt dem er mange lavindkomstlande, bl.a. Indien,” sagde Christine Lagarde:

”Men får vi et oliechok af betydeligt omfang, vil det berøre os alle,” sagde Lagarde, der er på en international rundrejse som IMF-chef, til Economic Times.

Kommentarer fra Saudi-Arabiens olieminister, Ali al-Naimi, om at landet snildt kunne øge olieproduktionen med 25 procent med en styrkelse af dollaren, fik tirsdag olieprisen til at falde en smule.

Anders Østergaard, CEO i bunkervirksomheden Monjasa, forventer en oliepris plus/minus fem USD de kommende 30-45 dage i forhold til det værende niveau. Men han understreger, at oliemarkedet er mere volatilt end nogensinde før, og at redere derfor i stort omfang afdækker risikoen.

"I dag kan en reder i løbet af f.eks. 10 dage få ødelagt en rejse på grund af de ekstremt sløje rater og høje brændstofpriser," siger Anders Østergaard.

 

Crisis in Iran may trigger huge oil price fluctuations 

 

 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Maersk dropper blockchain-platformen Tradelens

Der kommer ikke til at blive videreudviklet på den digitale platform Tradelens, som Maersk har stiftet. Platformen lukker ved udgangen af første kvartal 2023 på grund af manglende opbakning.

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs