ShippingWatch

Lightship: Lyspunkter i tørlast sidst på året

Frank Mortensen, CEO og partner i Lightship Chartering, ser flere lyspunkter i 3. og 4. kvartal inden for tørlast. Nogle australske industriselskaber kører med rekord-output.

”Jeg vil ikke være med til at grave et stort sort hul. 2012 bliver slemt, men jeg tror, vi kommer lidt tilbage i 4. kvartal, og måske i 3. kvartal. Der har jo i hele branchen været en forventning om, at de næste to år bliver hårde inden for tørlast på grund af det store antal nybygninger. Og bliver lave niveauer i de fleste segmenter i tørlast i 2012. Men vi ser i øjeblikket nogle kontrakter, der får billedet til at se lidt lysere ud, når vi kommer lidt længere frem. En række store industriselskaber i Australien kører med rekord-output, og vi ser nogle stålordrer fra steder, vi ikke har set før. Det kan tyde på, at Kina er begyndt at indse, at den stålkvalitet, der findes andre steder, måske er bedre end deres eget, og at det med det nuværende rateniveau godt kan betale sig at købe det ude, siger Frank Mortensen, CEO og partner i brokerhuset Lightship Chartering:

”Vi kan også se, at tørlast-skibene slowsteamer i stort omfang. Det giver måske ikke så meget, men alligevel noget, at rundturene på Atlanten og i Pacific tager nogle dage længere. For Lightships vedkommende er det vores held, at vi oftest har med lasterne at gøre. Fragtraterne per ton er stadig fornuftige, fordi oliepriserne er så høje, og der er fortsat lidt kommission i det for os. Så det er vores held, at vi er mere lastebaserede end skibsbaserede.”

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs