Lloyd´s Register mærket af shippingkrisen

Udsigterne for 2013 og 2014 ser vanskelige ud, pointerer bestyrelsesformanden for Lloyd´s Register, Thomas Thune Andersen, i et interview med ShippingWatch.

Som klassificerings- og rådgivningsselskab for flere af verdens største rederier, kan det britiske Lloyd´s Register tydeligt mærke krisen i global shipping. Om end den kommer med forsinket effekt, da selskabet stadig nyder godt af de mange nybygningsordrer, der blev afgivet frem mod 2010. Men udsigterne for 2013 og 2014 ser vanskelige ud, siger bestyrelsesformanden for Lloyd´s Register, Thomas Thune Andersen.

”Der er en væsentlig reduktion i markeder fremover, ikke mindst i 2013 og 2014. Det er noget, hele industrien, inkl. Lloyd´s Register, må forholde sig til. Flere af vores kunder er pressede, og sammen med dem må vi finde ud af, hvad vi kan gøre, for at bundlinjen fortsat er i orden. Det kan vi gøre ved at kigge på prisfastsættelsen af vores aftaler, eller ved at optimere driften,” siger Thomas Thune Andersen.

Tættere på kunderne

På den måde er Lloyd´s Register i samme båd som sine store konkurrenter som Bureau Veritas, DNV eller American Bureau of Shipping. Som modsvar satser Lloyd´s Register på at komme tættere på kunderne, så de kan blive inddraget tidligere i processen, når en stor kunde – det kunne være Maersk – har planer om at bygge nyt eller ændre ved eksisterende tonnage. Generelt gælder det for klassificeringsselskaberne, at de har store forretningsmæssige forhåbninger til nye miljøkrav, der stilles fra EU's og IMOs side, som alt andet lige vil betyde, at en meget stor del af flåden, f.eks. den der sejler short sea i Østersøen og Nordsøen, skal tilpasses. Som et lovende forretningsområde kan der enten være tale om certificering af de scrubbere, som er et af industriens bud på, hvordan rederierne kan nedbringe udledningen af CO2. Eller der kan blive tale om at ombygge eksisterende skibe til at kunne sejle på LNG, som igen kan skabe forretning hos Lloyd´s Register og de øvrige selskaber.

Ud at banke på

”Mange rederier kigger i dag på, hvordan man kan få optimal drift og spare penge på en og samme gang. Selvom branchen er presset, er der en dynamik pga. et større fokus på sikkerhed, miljø og driftsomkostninger, som er interessant for os. Derfor skal vi i højere grad ud at banke på og være med i den proces, der ligger de kommende år, med den viden vi har,” lyder det fra Thomas Thune Andersen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også