DSV-topchef om rederiernes indtog i logistik: "Det er et paradigmeskift"

Rederierne er i den grad begyndt at satse mere på logistik, hvor nogle af deres største kunder allerede befinder sig. "Det er lidt et opbrud," siger DSVs CEO Jens Bjørn Andersen i et interview med ShippingWatch.

Opdateret kl. 12.50 med analytikerkommentar.

Der er nye tider på vej i logistiksektoren, efter at rederierne har fået øjnene op for at stå for mere af forsyningskæden selv. Den bevægelse har været igang et stykke tid, men nu sætter en af de store aktører på området ord på udviklingen.

Hos DSV noterer topchef Jens Bjørn Andersen nemlig, at verdens største containerrederier, som DSV er hyppig kunde hos, er begyndt at vise interesse for at købe op i logistikbranchen. Her har DSV i gennem længere tid selv været på opkøbsjagt.

"Der er lidt et opbrud. Det er et paradigmeskift, hvor vi ser det her (opkøbsforsøg og integration af logistik, red.) fra rederiernes side," siger Jens Bjørn Andersen i et interview med ShippingWatch ovenpå årsregnskabet, som det danske selskab har fremlagt torsdag.

Han forklarer, at DSV er i tæt dialog med rederierne, fordi selskabet som speditør netop er blandt rederiernes største kunder. Og med opkøb indenfor logistik risikerer de dermed at ende i konkurrere med deres egne kunder.

"De signaler, vi får fra rederierne, er, at de naturligvis ikke har nogen intentioner om at konkurrere med egne kunder. Det er vi tilfredse med og er glade for den udmelding. Det vil også være surrealistisk, hvis det skulle være tilfældet," siger Jens Bjørn Andersen.

Kan de undgå at komme til at konkurrere med jer på et eller andet plan?

"Det må du spørge dem om. Det vil jeg håbe og antage, at de bestræber sig til det yderste på at undgå," siger han.

Rederier øjner logistikopkøb

Særligt de seneste måneder har stået på opkøbssnak, hvor netop DSV, men også containerrederier som CMA CGM, har været omdrejningspunkt. Men bevægelsen startede egentlig tidligere.

I 2016 annoncerede Maersk-gruppen den nye strategi for gruppens forretningsenheder, hvor konklusionen var at koncentrere sig mere om logistik og transport. Det betød bl.a., at olieforretningen Maersk Oil skulle sælges fra, og i løbet af de næste par måneder forventes Maersk Drilling desuden at blive selvstændigt børsnoteret.

Senest har Maersk også lagt sin logistikenhed Damco sammen med Maersk Line, hvilket betyder, at logistikdelen er blevet en mere interegreret del af containerforretningen.

I Frankrig har containerrederiet CMA CGM, der er en af de største konkurrenter til Maersk, også for alvor fået øjnene op for at drive logistikforretning.

Med en ejerandel på 33 pct. i schweiziske Ceva Logistics så de i slutningen af 2018 sit snit til at lægge billet ind på den resterende del af selskabet, hvilket i januar har udmøntet sig i et konkret tilbud, der ser ud til at give CMA CGM aktiemajoriteten i Ceva.

Ceva var inden buddet fra CMA et opkøbsmål for DSV, der dog efter to afviste bud besluttede at se sig om efter andre opkøbsmål. Det førte i januar til buddet på Panalpina, der også er et schweizisk logistikselskab.

Indtil videre har hovedaktionæren dog afvist at støtte buddet fra DSV, men Jens Bjørn Andersen bekræfter over for ShippingWatch, at DSV stadig er i dialog med ledelsen i selskabet.

Bagest i køen

Ifølge Casper Blom, aktieanalytiker i ABG Sundal Collier, er netop konkurrencen med egne kunder et af de emner, der har givet anledning til kritik i branchen, når snakken er faldet på rederiernes indtog i logistik.

"Hvis jeg nu var Kuehne+Nagel og var stor kunde hos CMA CGM, så ville jeg holde godt øje med, at jeg ikke blev sat bagest i køen til fordel for noget Ceva-transport," siger Casper Blom med henvisning til DSV's store tyske konkurrent.

Også da Maersk i 2016 lancerede den nye strategi, var det et kritikpunkt, der var oppe at vende, forklarer Casper Blom.

"Det var noget, man var lidt efter dem på. Det virker som om, at CMA CGM er mere fuldt ud på den strategi, hvor de med Ceva nærmest integrerer en speditør. Der fokuserer Maersk fortsat mere på kontraktlogistik og er derfor lidt mere forsigtige i forhold til den strategi, som CMA CGM virker til at forfølge," siger han.

"De vil selvfølgelig ikke gøre sig uvenner med deres kunder, men de har måske også bedre mulighed for at udvikle deres forretning inden for kontraktlogistikken, som er mere i naturlig forlængelse af deres nuværende forretning. At når containeren lander et sted, så kan de tage sig af næste led," lyder det fortsat.

Topchefen i DSV er dog fortsat fortrøstningsfuld og hæfter sig især ved markedets størrelse.

"Jeg tror nu nok, der er plads til os alle sammen. Og så er det selvfølgelig op til den enkelte transportkøber at vælge, hvilket produkt de vælger, og der føler jeg jo, at vi har et sindssygt stærkt produkt at tilbyde, og det håber jeg også, at kunderne vil blive ved med at synes," siger Jens Bjørn Andersen og fortsætter:

"At de har nogle ambitioner om at tilbyde de kunder, de opererer i dag, nogle flere landbaserede – som jeg forstår deres strategi – operationer, det har jeg overhovedet ikke noget imod. Det virker meget fornuftigt, hvis de kan gøre det."

DSV forventer ny fremgang i 2019 

Hvis Panalpina glipper for DSV skrumper feltet markant ind 

Panalpinas storaktionær begrunder afvisning af DSV

DSV har luret på opkøbsmålet Panalpina i mange år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også