Maersk Brokers tørlastsats forventer overskud i 2018

Ved første øjekast giver regnskabet for 2017 indtryk af et særdeles svært år for Maersk Broker Bulk Chartering med Frank Mortensen i spidsen. Men tallene giver ikke et retvisende billede ifølge CEO'en, der forventer et overskud allerede i år.
Frank Mortensen, CEO for Maersk Broker Bulk Chartering.
Frank Mortensen, CEO for Maersk Broker Bulk Chartering.

Bundlinjen viser røde tal, egenkapitalen er i minus, og moderselskabet er trådt til med en støtteerklæring, der gælder frem til nytår.

Alt det fremgår af regnskabet for skibsmægleren Maersk Brokers tørlastforretning, Maersk Broker Bulk Chartering, der tæller flere tidligere partnere i Lightship Chartering, heriblandt Frank Mortensen.

I sit andet regnskabsår har et underskud efter skat på 4,7 mio. kr. medvirket til en negativ egenkapital. Og i en note til regnskabet fremgår det, at "selskabet har tabt mere end halvdelen af sin kapital."

"Egenkapitalen er negativ med kr. 7,3 mio. Ledelsen forventer at reetablere kapitalen gennem egen drift og evt. ved kapitalindskud. Moderselskabet Maersk Broker K/S har afgivet støtteerklæring frem til 31. december 2018," lyder det i regnskabet.

Men der er en årsag til det hele, fortæller Frank Mortensen, CEO for Maersk Broker-forretningsdelen, til ShippingWatch.

Forventer overskud i 2018

I det danske regnskab indgår indtil videre kun selskabets befragtningsaktiviteter i København, London, Hamborg og Dubai. Forretningerne i Asien derimod bliver først fuldt ud integreret i regnskabet pr. 1. januar 2018, forklarer han.

"I opstartsfasen har der været nogle omkostninger, men der er ikke noget overraskende i det, fordi at de asiatiske aktiviteter endnu ikke indgår i det danske regnskab. Derfor blev der fra start af indgået en aftale med Maersk Broker om en støtteerklæring, indtil hele forretningen er blevet konsolideret," siger Frank Mortensen til ShippingWatch.

De asiatiske aktiviteter er samlet i et Hongkong-selskab, som omfatter Japan, Taiwan, Indien og Singapore.

"Medregnes Asien i 2017-regnskabet har vi faktisk et rigtig profitabelt resultat samlet set," siger Frank Mortensen.

Bruttofortjenesten i Maersk Broker Bulk Chartering lå i 2017 på 15,6 mio. kroner, og det var mere end en tredobling fra året før, hvor bruttofortjenesten nåede op på 4,3 mio. kroner. Resultatet blev også bedre, trods det stadig lå på et underskud i 2017 på 4,7 mio. kroner. I 2016 lød resultatet på minus 7,9 mio. kroner.

I det næste årsregnskab, der kommer til at vise et samlet billede af Maersk Broker Bulk Chartering, vil udviklingen derfor være væsentligt bedre ifølge Frank Mortensen, der selv blev CEO for forretningsdelen sidste år.

"Med udgangspunkt i de første fem måneder forventer vi helt klart et profitabelt resultat for 2018, der så bliver et konsolideret resultat," siger Frank Mortensen.

Har åbnet kontor i Hamborg

Maersk Broker, der er ejet af Mærsk-familien, har intensiveret sit sats på tørlastaktiviteterne i de sidste år.

Selskabet har blandt andet indgået et joint venture med tyske Stratos Albis Schiffahrt, hvor et kontor i Hamborg er blevet etableret. I tillæg er det blandt andet blevet til et opkøb af 35 pct. af Wonsild Aps, ligesom Lanic A/S blev overtaget fuldt ud sidste sommer, da tørlastselskabet blev en del af netop Maersk Broker Bulk Chartering.

Også på medarbejdersiden er der sket en oprustning, hvor senest Claus Stahl, tidligere vicechef i Lauritzen Bulkers, havde sin første arbejdsdag i fredags. I januar erfarede ShippingWatch, at  Stahl havde indgivet sin opsigelse for senere på året netop at tiltræde hos Maersk Broker Bulk Chartering efter et såkaldt garden leave.

I dag har forretningsdelen foruden samarbejdet i Hamborg selv syv ansatte i den tyske by i tillæg til folk i Dubai, 14 ansatte i København og tre mand i Storbritannien.

"Vi har god ekspansion, god vækst i aktiviteterne og en stigning på næsten 25 pct. i antal afslutninger sammenlignet med 2016," siger Frank Mortensen, der dog ikke vil konkretisere stigningen på 25 pct. yderligere.

"Det går efter planen og ser faktisk også lidt mere positivt ud. Vi har også været hjulpet af, at det generelt har været et bedre marked her fra starten af 2018. Der har været mere aktivitet på periodefronten, hvor vi har lavet mange aftaler. Vi har fået boostet vores langtidscharter, hvor der ikke var lige så meget aktivitet på den front i 2016 og 2017."

Frank Mortensen tiltrådte i Maersk Broker i 2016 og forlod dermed Lightship Chartering, som for få år siden var ved at indgå et partnerskab med Maersk-familiens skibsmægler, der dog endte med at falde til jorden i sommeren 2015.

Maersk Broker sidder på størstedelen af aktierne i Maersk Broker Bulk Chartering. Selskabet ejes også af Ocean 4 ApS, hvor Frank Mortensen er en del af ejerkredsen sammen med Thomas Stahl, Kenneh Harritsø og Michael Creaven, som alle har en fortid i Lightship Chartering.

Lightship taber dramatisk retssag til tidligere partner 

Frank Mortensen bliver chef for Maersk Brokers tørlastforretning 

Maersk Broker har fordoblet sin organisation i tørlast

Maersk Broker overtager dansk tørlastpartner

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også