Danske rederier navigerer i svær overkapacitet

De danske rederier har nået bunden, og en forsigtig optimisme er begyndt at indfinde sig. Spørgsmålet er, om rederierne sammen kan finde vej op fra dybet.
Foto: Norden
Foto: Norden
AF CHRISTIAN KLEIN

Topcheferne i de danske rederier tør efter lang tids krise at være forsigtigt optimistiske. En ny undersøgelse blandt rederibosserne sporer fremgang og en stærk tro på, at bunden er nået.

Det er til trods for, at de har navigeret i en gevaldig shippingkrise, siden finanskrisen satte en voldsom dæmper for væksten i verdenshandelen. Søfarten har siden været plaget af rædselsår, hvor også relativt stabile råvarepriser har mindsket efterspørgslen efter søtransport.

Men det måske største problem er, at verdensflåden samtidig er vokset, hvilket har ført til enorme overkapacitetsproblemer og lavere fragtrater.

"Nye tal underbygger, at der er grund til en forsigtig optimisme. Vi har nået bunden, og det begynder at gå fremad igen. Den store overkapacitet er grunden til, at jeg sætter en streg under forsigtig," siger Jakob K. Clasen, underdirektør i Danske Rederier.

Overkapaciteten af fragtskibe er det, der vækker mest bekymring hos 24 ud af de 28 adspurgte rederichefer. En potentiel udbedring er inden for rækkevide, men det kræver, at rederierne magter enten at skrotte skibe eller skære ned på ordrebogen og sænke investeringerne i nye fartøjer.

"Hvis spillerne i industrien bliver ved med at investere i nye skibe og kaste tonnage ind på farvandende, så ødelægges muligheden for en sund situation. Man konkurrerer simpelthen hinanden til døde," siger Niels Smedegaard, adm. direktør i rederi -og vognmandsvirksomheden DFDS.

Alligevel er det fristende for rederierne. Skibsværfterne er under stærkt økonomisk pres på grund af mindre efterspørgsel, hvilket har medført lavere priser på skibsproduktion. Og rederierne har meget at spare ved at slå til inden et eventuelt opsving, hvor skibene vil forøge deres værdi.

Kernen i problematikken er at få en stærkt konkurrencedygtig branche til at samarbejde, når det er profitabelt at gå egne veje.

Skibenes fart på verdenshavene skal også holdes på et fortsat lavt niveau, hvis de faldende fragtrater skal tøjres.

"I styring af overkapacitet er fart rent operationelt et kraftigt værktøj. Hvis man sætter farten op, som skibene sejler med, så kan man ødelægge det hele. Den er væsentlig lavere, end den var for 10 år siden, men hvis flåden begynder at sejle væsentligt hurtigere, så kan de transportere langt flere varer, og så lider branchen," siger chefanalytiker ved shippingorganisationen Bimco, Peter Sand.

En positiv udvikling inden for branchen, er, at flere rederier i løbet af året har investeret i brugte skibe.

"Vi ser heldigvis en tendens til, at når rederier har brug for nye skibe og vil ekspandere, så køber de brugte skibe i stedet for nye. I de første syv måneder af året er der faktisk blevet købt flere brugte. Og det er godt, for så kommer der ikke mere tonnage ud i markedet," siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danske Rederier.

Ulempen ved den stigende handel af brugte fragtfartøjer er desværre også, at priserne på nybyggede skibe fra skibsværfterne falder yderligere grundet manglende efterspørgsel - hvilket yderligere frister rederierne til at ekspandere.

Skibsværfterne har ligesom rederierne mærket meget til krisen. Hvor der i år 2009 var 305 aktive skibsværfter, er der i dag kun ca. 50 tilbage.

Adm. direktør for Danmarks Skibskredit, Erik I. Lassen, drister sig ligesom redericheferne til forsigtig optimisme, men han er heller ikke sikker på, at der er en permanent bedring i sigte inden for den nærmeste fremtid.

"Spørgsmålet er, om efterspørgslen kan absorbere den overproduktion af skibe, der har været i de senere år. Hvis ordrebogen fortsætter nedad, når man skrotter skibe, og den global økonomi vokser, så der er lyspunkter i horisonten. Men der er kun grund til optimisme, hvis markedet er disciplineret," siger Erik I. Lassen.

Danske rederier har nået bunden

Western Bulk ser marked i bedring

Danske Rederier: Søfart holder hånden under dansk eksport

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også