ShippingWatch

Maersk Line taber 66 mio dollars i første kvartal

Maersk Line kommer ud af første kvartal med et underskud på 66 mio. dollars. Forventningen om en milliardforbedring af årsresultatet fastholdes, selv om den overordnede lønsomhed skuffede i transport- og logistikdivisionen.

Maersk Line
Foto: Maersk Line

Med et tab på 66 mio. dollars er Maersk Line kommet svagere fra land i 2017, end det var tilfældet i samme periode sidste år.

Det viser kvartalsregnskabet fra Maersk-gruppen, der netop er blevet offentliggjort.

De analytikere, ShippingWatch på forhånd havde talt med, ventede alle et plus fra linjerederiet i intervallet 3 mio. dollars til et overskud på hele 150 mio. dollars.

Det er således ottende kvartal i træk, at indtjeningen falder i Maersk Line, der er verdens største containerrederi.

Driftsmarginen for Maersk Line vurderes i regnskabet til at være på niveau med sammenlignelige rederier i fjerde kvartal af 2016, hvilket er under ambitionen om en forskel på 5 procentpoint. Den utilfredsstillende udvikling skyldtes ifølge Maersk Line rederiets store eksponering på de såkaldte Nord-Syd ruter og konsekvenserne af Hanjin Shippings kollaps i fjerde kvartal.

Dog holder Maersk-gruppen fortsat fast i forventningen til linjerederiet, der i 2017 skal levere en forbedring på 1 mia. dollars i forhold til det samlede minus på 376 mio. dollars, det blev til i 2016. Gruppen forventer ligeledes fortsat, at efterspørgslen på containerfragt vil stige med 2-4 pct.

Maersk Lines samlede fragtmængder steg med 10 pct. i kvartalet. Det skyldtes primært større efterspørgsel, ligesom det ifølge rederiet er udtryk for en større markedsandel.

Omsætningen på 5,5 mia. dollars for Maersk Line lå 10 pct. højere end i samme periode sidste år.

Det underliggende resultat for Maersk Line endte på et minus på 80 mio. dollars mod et plus på 32 mio. dollars i samme periode sidste år.

Skou: Ikke tilfredse

Maersk Line indgår i den nyetablerede transport- og logistikdivision. Her lever resultaterne i kvartalet ikke op til forventningerne, udtaler topchef Søren Skou.

"Mens vi ikke kan være tilfredse med den overordnede lønsomhed i første kvartal, er resultatet som forventet, og vi fastholder vores forventninger for året," udtaler Søren Skou i regnskabet.

Sådan skal APM Terminals og Maersk Line arbejde sammen

Her uddybes det dog, at gruppen begynder at kunne se synergier.

Eksempelvis i form af at Maersk Line har øget mængderne til APM Terminals, "mens forbedret samarbejde mellem Maersk Line og Maersk Container Industry har ført til betydeligt højere volumener og forbedrede resultater samt synergier på salg og administrationsomkostninger," lyder det.

Hele Maersk-gruppen havde et overskud på 253 mio. dollars, hvilket var 29 mio. dollars bedre end sidste år. Resultatet afspejler en forbedring i Maersk Oil på grund af en højere oliepris og lavere driftsomkostninger.

Resultatet er under de forventninger, som analytikerne havde på forhånd, viser de estimater, som Ritzau Estimates på forhånd havde indsamlet.

Analytikere: Maersk Line på vej mod milliard-forbedring

Analytikerne: Negativ vækst vender for Maersk

Maersk Line: Vi har et serviceproblem

Maersk Line fik minus på 376 mio dollars i 2016

Forsiden lige nu

Gary Vogel har ændret kursen i Eagle Bulk

Eagle Bulk Shipping er gået fra at være en tonnageudbyder til at være et reelt rederi under ledelse af Gary Vogel, der kom til fra Clipper for to et halvt år siden. Første del af forvandlingen er tæt på at være i mål, siger han til ShippingWatch.

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere