Så meget har Norden sparet på brændstof
Tørlast- og tankrederiet Norden har i løbet af de sidste tre år reduceret den samlede udgift til brændstof med 24,9 mio. dollars. Besparelsen er udelukkende sket ved at udnytte brændstoffet mere effektivt, siden rederiet tilbage i januar 2013 etablerede en særlig afdeling til overvågning af sin flåde.
Det skriver rederiet i den seneste udgave af magasinet Norden News.
Brændstofudgiften udgjorde omkring 60 procent af rejseomkostningerne i 2012. Udgiften til brændstof er i dag reduceret til omkring 45 procent hjulpet godt på vej af det markante fald i olieprisen, skriver rederiet.
Besparelsen omfatter hele flåden uanset, om rejserne foregår med egne skibe, med langtidsindbefragtede skibe eller med skibe, der kun indbefragtes for en kortere periode til en enkelt eller nogle få rejser.
Såfremt det nuværende effektivitetsniveau fortsætter uændret, vil den samlede årlige besparelse på brændstofkontoen i år og de kommende år ligge på 16,5 mio. dollars, en reduktion af omkostningerne, der slår direkte igennem på bundlinjen, skriver Norden.
Besparelse på egne skibe
Ifølge Peter Sinding, leder af rederiets fuel efficiency-afdeling, er den største besparelse opnået på Nordens egne skibe. De var ved udgangen af 2016 omkring 10 pct. mere effektive end tre år tidligere. For de langtidsindbefragtede skibe 5,4 pct., mens de korttidsindbefragtede skibe havde øget deres udnyttelse af brændstoffet med 1,3 pct..
"Den store forskel på brændstofeffektiviteten skyldes, at jo mere råderet vi har over et skib, des mere indflydelse har vi også på, hvor effektivt skibet drives. Det gælder især, når vi taler om tekniske tiltag som maling af skibene, polering af propelleren og rensning af skibets skrog. Planlagte tiltag vurderes altid i forhold til den forventede brændstofpris, så vi ved, at de giver økonomisk mening," siger Peter Sinding.
Ved udgangen af 2016 var der 236 tørlastskibe og produkttankskibe i Nordens flåde, 37,5 ejede, 66,5 langtidsindbefragtede og 132 korttidsindbefragtede.
Norden fik underskud i 2016 på 35 mio dollars
Jan Rindbo tror på tørlast – men tank bliver svært
Norden vil have "markant" flere tørlastskibe i flåden
Kæmpesejl skal spare Maersk tankskib for brændstof
Relaterede artikler
Norden fik underskud i 2016 på 35 mio dollars
For abonnenter
Jan Rindbo tror på tørlast – men tank bliver svært
For abonnenter
Norden vil have "markant" flere tørlastskibe i flåden
For abonnenter