Så meget har Norden sparet på brændstof

Overvågning af brændstofforbruget på Nordens flåde har på tre år givet rederiet besparelser på næsten 25 mio. dollars, ligesom faldet i olieprisen har bidraget stærkt til en reduktion af omkostningerne, skriver Nordens nyhedsbrev.  

Tørlast- og tankrederiet Norden har i løbet af de sidste tre år reduceret den samlede udgift til brændstof med 24,9 mio. dollars. Besparelsen er udelukkende sket ved at udnytte brændstoffet mere effektivt, siden rederiet tilbage i januar 2013 etablerede en særlig afdeling til overvågning af sin flåde.

Det skriver rederiet i den seneste udgave af magasinet Norden News.

Brændstofudgiften udgjorde omkring 60 procent af rejseomkostningerne i 2012. Udgiften til brændstof er i dag reduceret til omkring 45 procent hjulpet godt på vej af det markante fald i olieprisen, skriver rederiet.

Besparelsen omfatter hele flåden uanset, om rejserne foregår med egne skibe, med langtidsindbefragtede skibe eller med skibe, der kun indbefragtes for en kortere periode til en enkelt eller nogle få rejser.

Såfremt det nuværende effektivitetsniveau fortsætter uændret, vil den samlede årlige besparelse på brændstofkontoen i år og de kommende år ligge på 16,5 mio. dollars, en reduktion af omkostningerne, der slår direkte igennem på bundlinjen, skriver Norden.

Besparelse på egne skibe

Ifølge Peter Sinding, leder af rederiets fuel efficiency-afdeling, er den største besparelse opnået på Nordens egne skibe. De var ved udgangen af 2016 omkring 10 pct. mere effektive end tre år tidligere. For de langtidsindbefragtede skibe 5,4 pct., mens de korttidsindbefragtede skibe havde øget deres udnyttelse af brændstoffet med 1,3 pct..

"Den store forskel på brændstofeffektiviteten skyldes, at jo mere råderet vi har over et skib, des mere indflydelse har vi også på, hvor effektivt skibet drives. Det gælder især, når vi taler om tekniske tiltag som maling af skibene, polering af propelleren og rensning af skibets skrog. Planlagte tiltag vurderes altid i forhold til den forventede brændstofpris, så vi ved, at de giver økonomisk mening," siger Peter Sinding.

Ved udgangen af 2016 var der 236 tørlastskibe og produkttankskibe i Nordens  flåde,  37,5 ejede, 66,5 langtidsindbefragtede og 132 korttidsindbefragtede.

Norden fik underskud i 2016 på 35 mio dollars 

Jan Rindbo tror på tørlast – men tank bliver svært 

Norden vil have "markant" flere tørlastskibe i flåden 

Kæmpesejl skal spare Maersk tankskib for brændstof 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også