ShippingWatch

Kæmpesejl skal spare Maersk tankskib for brændstof

Et skib fra Maersk Tankers bliver nu udstyret med to 30 meter høje sejl, som skal være med til at spare op imod ti pct. af brændstoffet.

Foto: Maersk Tankers/Norsepower

Snart får et af Maersk Tankers tankskibe installeret to såkaldte rotorsejl, som skal være med til at reducere skibets brændstofforbrug.

Det sker som led i et testprojekt og et samarbejde mellem Maersks tankrederi og selskabet Norsepower, britiske ETI (Energy Technologies Institute) og Shell Shipping & Maritime, fremgår det af en pressemeddelelse.

Teknologien, som Norsepower står bag, forventes at spare på brændstofsforbruget og dertilhørende udledninger fra produkttankskibet på 109.647 dwt.

Skibet vil i løbet af første halvdel af 2018 blive udstyret med to 30 meter høje rotorsejl, som hver har en diameter på fem meter. Tilsammen forventes de at reducere det gennemsnitlige brændstofforbrug på typiske globale shippingruter med syv til ti pct. Testfasen og indsamligen af data ventes at foregå indtil slutningen af 2019.

"Sammen med vores partnere har vi mulighed for at implementere en innovativ teknologi, der kan forbedre brændstofseffektiviteten på vores LR2-produkttankfartøjer (Long Range 2, red.) og hjælpe med at reducere deres miljøpåvirkning. Vi ser frem til at bidrage til projektet og dele årtiers erfaring og viden inden for sikkerheds- og tankoperationer," udtaler Tommy Thomassen, Chief Technical Officer i Maersk Tankers, i meddelelsen.

Mens Norsepower leverer sejlene og teknologien, og størstedelen af projektet er finansieret af ETI, vil Shell agere prodjektkordinator. Maersk Tankers giver et bidrag til finansieringen og leverer den tekniske og operationelle data i projektet.

Maersk Line tager små skridt ind i Iran

IEA tror på større olieforbrug og længere sejlture

Søren Skou: Vi skal vokse ved at sælge ting, vi ikke sælger i dag

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere