Shippingindustrien hyrer mest chefer fra egne rækker
En undersøgelse viser, at virksomheder inden for transportsektoren så som Maersk, Hapag-Lloyd, Kuehne+Nahel og Wrist i stigende omfang hyrer ledere, der i forvejen er i sektoren. Bag undersøgelsen står konsulentfirmaet Russell Reynolds.
Virksomheder indenfor transportsektoren - herunder flere af de store containerrederier - vil helst have ledere, der i forvejen kommer fra industrien, viser en undersøgelse, som konsulentfirmaet Russell Reynolds står bag.
Det er ikke første gang, at Russell Reynolds er kommet frem til, at det kniber for selskaber som Maersk, CMA CGM, og Hapag-Lloyd med at få nyt blod ind udefra, når de skal besætte lederstillinger.
Men den seneste undersøgelse viser, at de i alt 30 førende logistik- og transportselskaber, der deltager i undersøgelsen, ansætter færre og færre ledere fra andre brancher.
Undersøgelsen har sammenholdt antallet af ledere, der var udnævnt inden 2014 med de ledere, der er udnævnt i 2014 eller senere. Her viser tallene, at 23 pct. af de ledere, der var tiltrådt op til 2014, kom fra andre dele af erhvervslivet, mens tallet fra 2014 og fremefter var faldet til 17 pct.
"Meget bekymrende"
I undersøgelsen forklarer konsulentbureauet med, at der i hårde tider i branchen kan være en tendens til at kigge indad og finde folk fra egne rækker. Men samtidig kaldes det "meget bekymrende," at der rekrutteres så få fra andre brancher:
"Når man ser på "kapløbet mod bunden" i indtjeningsmarginer, så udgør innovation inden for løsninger og forretningsprocedurer en vigtig livline, men det vil ikke lykkes uden forskellighed i kulturen og inklusion, der indebærer forandringer samt nye og anderledes synspunkter," hedder det i undersøgelsen.
Associate Thomas Barlebo fra Russell Reynolds siger endvidere om undersøgelsen:
"Det kunne godt se ud, som om man var mere modig tidligere og i højere grad rekrutterede eksternt. Men generelt har transport- og logistikindustrien ligget i den lave ende sammenlignet med andre. Vi mærker det også i vores kontakt med folk udefra, at de siger, det kan være svært at blive accepteret i industrien, som har en historik for at hyre sine egne."
Foto: Ole Lind/Polfoto
Den nye Maersk-bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe har en baggrund fra it-industrien.
Forskellighed er godt
Barlebo tilføjer, at mange undersøgelser har dokumenteret, at forskellighed i organisationen er godt både for kulturen og for bundlinjen, og at virksomhederne, der hyrer fra egne rækker, derfor går glip af effekterne.
Et nyt eksempel, der dokumenterer den modsatte tendens - nemlig at transport- og logistikvirksomhederne også kigger andre steder hen, når de skal hyre ledende medarbejdere - er udnævnelsen af Jim Hagemann Snabe som ny bestyrelsesformand i A.P. Møller Maersk, der har en baggrund fra it-industrien fra store koncerner som IMB og SAP.
"Men kigger man på den daglige ledelse, er det i høj grad personer, der er vokset op i systemet," siger Thomas Barlebo.
I alt 257 personer fra ledende stillinger har deltaget i undersøgelsen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.