To danske kommuner har 98 pct af skibs-tonnagen

Hele 98 procent af den danskejede tonnage hører hjemme i to af landets største og rigeste kommuner. Men når det gælder arbejdspladserne er billedet et andet, fremgår det af en analyse fra Danmarks Rederiforening.
Foto: /ritzau/Thorkild Amdi
Foto: /ritzau/Thorkild Amdi

Hvis man kører en tur, der har sit udgangspunkt i Københavns Havn, tager et smut forbi Esplanaden, runder Kalkbrænderihavnen og ender i den maritime klynge i Hellerup, så har man været forbi adresser, hvor stort set al den danskejede tonnage holder til.

En analyse, som Danmarks Rederiforening har udarbejdet, viser nemlig, at ikke mindre end 98 procent af den danskejede tonnage holder til i København og Gentofte kommune.

"Tallene viser med al tydelighed, at skibsfart i høj grad er et byerhverv - centreret om hovedstaden - som samtidig skaber aktivitet andre steder i landet. 43 pct. af de landansatte i rederierne er bosat i København og Gentofte, hvor de gennemsnitligt tjener 170.000 kr. mere per år end danskerne over en bred kam. Dette betyder også, at den gennemsnitlige ansatte i rederierne betaler topskat," skriver Rederiforeningen i analysen.

Når man ser på beskæftigelsen, ser tallene dog anderledes ud. Her er fordelingen ikke koncentreret i så høj grad om hovedstadsområdet. Danske rederier beskæftiger 7.783 danske søfolk, og af dem bor 49 procent i landets yderområder.

"Selv om en stor del af rederiernes værdi skabes i Hovedstaden, findes der flere andre regionale maritime klynger, der primært er aktive i nærskibsfarten og offshore. Disse ligger bl.a. i Esbjerg, Nordjylland, Bornholm og Sydfyn. Derfor er beskæftigelsen i danske rederikontorer helt anderledes fordelt ud over landet. Det skal ses i sammenhæng med, at rederier i København og Gentofte ejer 98 pct. af den danskejede tonnage. Den store forskel skyldes først og fremmest, at skibene, ejet af traditionelle rederier, typisk er væsentligt større end dem, der bruges i nærskibsfarten og offshore," oplyser Rederiforeningen, der præsenterer analysen umiddelbart før, at det blå vækstteam mødes tirsdag i Esbjerg.

”Det her viser jo med alt tydelig, hvorfor det er vigtigt at det maritime vækstteam kommer rundt i landet. Du kan på den ene side ikke tale om det Blå Danmark uden at tage afsæt i hovedstadens stærke klynge af internationalt mindede rederier. Men på den side gør sømænd og den maritime industri, at der er jobs og aktiviteter ude i landets yderkommuner. Vi ved, at maritim offshore netop skaber aktivitet i hele Danmark – og vil man den vækst, så er det oplagt, at få gjort noget ved en udvidelse af sømandsbeskatningen i de aktuelle forhandlinger om en ny finanslov,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Ansatte i Det Blå Danmark tjener rigtig godt

Rederiforeningerne vil have løft på blå uddannelser

Jesper Lok skubber vækstteamets ambitioner i vejret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også