Ansatte i Det Blå Danmark tjener rigtig godt

Hvis man vil have sig et job, hvor lønnen ligger væsentligt over gennemsnittet i Danmark, skal man få sig en stilling inden for virksomhederne i Det Blå Danmark. Det fremgår af en analyse fra Søfartsstyrelsen om job og produktion i sektoren, der offentliggøres i dag. Læs hele analysen her.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Ansatte inden for det blå erhvervsliv i Danmark, altså de virksomheder der arbejder med skibe, skibsbygning eller offshore, tjener gode penge og væsentligt mere end gennemsnittet i Danmark.

Det fremgår af den seneste analyse af Det Blå Danmark, som Søfartstyrelsen har fået udarbejdet af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, og som offentliggøres senere tirsdag.

Læs hele analysen her.

Det er den tredje analyse, der beskriver beskæftigelse og produktion i sektoren, der omfatter fem industrier, og som altså også viser, at medarbejderne får en løn, der ligger på 444.000 kroner om året, hvilket er 130.000 kroner mere end den gennemsnitlige dansker. Den højeste indkomst er hos de ansatte i olie- og gasindustrien, mens den næsthøjeste gennemsnitsindkomst er blandt de beskæftigede inden for skibsfart.

Analysen viser ligeledes, at produktionen i Det Blå Danmark er høj og havde en værdi på godt 330 mia. kr. i 2015. Det svarer til 9,5 procent af værdien af den samlede produktion i Danmark. Inklusiv indirekte bidrag gennem underleverancer bidrager Det Blå Danmark med 11,1 procent af den samlede produktionsværdi i Danmark.

Rederier tilfører 95 mia kroner til dansk betalingsbalance 

Den største produktionsværdi skabes inden for skibsfarten, som står for mere end halvdelen af produktionsværdien i Det Blå Danmark, mens den næststørste produktionsværdi skabes i udstyrsbranchen.

Rapporten peger også på, at især den maritime udstyrsindustri og værfterne har haft en produktivitetsfremgang mellem 2002 og 2012, som ligger over niveauet for Det Blå Danmark og dansk økonomi i det hele taget.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen siger i en kommentar til tallene:

"Det Blå Danmark er et af de vigtigste erhverv i Danmark, og rapporten understreger vigtigheden af, at vi styrker indsatsen for at sikre gode rammevilkår for de maritime erhverv, så vi kan sikre konkurrenceevnen også i fremtiden. Det er bl.a. derfor, at vi har nedsat det blå vækstteam. Rapportens resultater kommer til at indgå i vækstteamets drøftelser, og jeg ser frem til at modtage deres anbefalinger."

Også Danmarks Rederiforening er tilfreds med analysen:

"Vi glæder os over, at det Blå Danmark – selv i en svær tid – samlet set skaber beskæftigelse til over 100.000 i Danmark. Det er klart, at offshore i disse år ikke på samme måde bidrager til dansk økonomi, og det mærker vi også på tværs af klyngen. Griber vi det rigtigt an, så er der dog maritime muligheder indenfor eksempelvis offshore vind, som vi bør gribe. Den nye rapport understreger, at det ikke kun er via jobs, at vi skaber værdi.  Faktisk står skibsfart ifølge de nye tal for en meget stor del af værdiskabelsen i Danmark, og hele det Blå Danmark bidrager direkte med knap 10 procent af den samlede, danske produktion. Det er store tal, som indikerer den værdi, som vi har for samfundet omkring os," siger underdirektør Jacob K. Clasen i en kommentar til ShippingWatch.

100.000 blå ansatte

Samlet er der i 2015 60.443 personer direkte beskæftiget i Det Blå Danmark, eller 2,2 procent af alle beskæftigede i Danmark. Det indirekte bidrag til beskæftigelsen i brancher uden for Det Blå Danmark gennem underleverancer til Det Blå Danmark er i 2015 på 39.800 personer mod 33.900 personer i 2005. I alt bidrager Det Blå Danmark således ifølge analysen med 100.000 beskæftigede svarende til 3,7 procent af den samlede beskæftigelse i Danmark. I 2005 lå beskæftigelsesbidraget på 4,0 procent.

Det Blå Danmark opdeles i fem underbrancher:

• Olie og gas. Virksomhederne, der er beskæftiget med udvinding af olie og naturgas i Nordsøen eller globalt, eksempelvis virksomheder som Mærsk Oil & Gas A/S

• Udstyr. Underleverandører til bygning og udrustning af skibe, eksempelvis DESMI A/S

• Skibsbygning. Nybygnings- og reparationsværfter, eksempelvis Karstensen Skibsværft A/S

• Skibsfart. Rederier, som er baseret i Danmark, og som udfører transport af varer eller passagerer til søs. Det kan være til og fra Danmark eller typisk mellem kontinenterne, eksempelvis Norden A/S, Torm Plc, DFDS A/S, Maersk Line m.fl.

• Hjælpevirksomhed. Hjælpevirksomhed i forbindelse med transport, der omfatter havne, stevedorer mv., eksempelvis Aarhus Havn samt anden transportformidling, der omfatter skibsmæglere og speditører, som eksempelvis Frederikshavn Shipping A/S

Her er Maersk Lines opskrift på et talent

Rederiforeningerne vil have løft på blå uddannelser

Skibskredittens nye ejere stiller skrappe krav til afkast

Jesper Lok skubber vækstteamets ambitioner i vejret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også