Rederier presser på for frihandelsaftale med USA

Hvis EU og USA bliver enige om den såkaldte TTIP-aftale vil det øge rederiernes omsætning med 750 mio. kr. årligt, vurderer Danmarks Rederiforening. Dansk Erhverv bakker op.
Det vil have stor betydning for et dansk rederi som Maersk Line, hvis USA og EU bliver enige om en ny frihandelsaftale. | Foto: Thomas Borberg/POLFOTO/arkiv
Det vil have stor betydning for et dansk rederi som Maersk Line, hvis USA og EU bliver enige om en ny frihandelsaftale. | Foto: Thomas Borberg/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU

Der er meget på spil for dansk skibsfart, når en erhvervsdelegation i disse dage besøger USA i forbindelse med et eksportfremstød.

Det amerikanske marked er det næststørste for rederierne efter Kina og udgør i omegnen af 20 milliarder kroner årligt. Men kagen kan blive endnu større, hvis EU og USA bliver enige om den såkaldte TTIP-aftale, der skal sænke barriererne for handel mellem de to kontinenter.

Danmarks Rederiforening vurderer, at en aftale vil øge rederiernes omsætning med 750 millioner kroner årligt, og derfor er man med på turen for at forsøge at påvirke amerikanerne i den retning.

"Det siger sig selv, at jo mere, der handles på tværs af landene, jo flere varer skal der transporteres, og det er positivt for skibsfarten," siger Jakob Ullegaard, der er direktør for brancheforeningen.

Han noterer sig med bekymring de vinde, der blæser i den amerikanske valgkamp lige nu, hvor ingen af de to præsidentkandidater er udpræget positive over for frihandelsaftaler.

"Retorikken er præget af frygt for samhandel, og det ser vi for den sags skyld også i EU, hvor nogle lande viser tendens til at ville lukke sig om sig selv."

"Man skal bare gøre sig klart, at det vil gøre os alle sammen fattigere," siger Jakob Ullegaard.

Bocian: Danmark har brug for frihandel

Den påstand bakkes op af Dansk Erhvervs cheføkonom, Steen Bocian. Han ser kun fordele for Danmark - og ikke kun for rederierne - i at åbne så meget op for samhandlen med resten af verden.

"Vi er som lille økonomi enormt afhængige af at kunne eksportere, men ikke mindst også at kunne importere, fordi det giver os mulighed for at købe varer billigere i udlandet, end vi selv kan producere dem til."

"Derfor er vores velstand også afhængig af, at der er så få begrænsninger på den globale handel som muligt," siger han.

Steen Bocian frygter ikke, at en frihandelsaftale vil oversvømme Danmark med amerikanske varer og ad den vej skade vores økonomi.

"Det er en lidt gammeldags måde at tænke sådan, at eksport er godt og import er negativt."

"Vi har også et stort betalingsbalanceoverskud, ligesom handelsbalancen over for USA er i plus med mere end 50 milliarder kroner, så der er rigeligt at give af," siger han.

TTIP står for Transatlantic Trade and Investment Partnership, og aftalen var oprindeligt planlagt til at skulle underskrives i slutningen af 2014.

Efter fjorten forhandlingsrunder er der imidlertid ikke lykkedes at nå til enighed, og der er ikke meget, der tyder på en færdig aftale i forbindelse med næste runde, der foregår i New York fra 3. til 7. oktober.

Verdenshandlen ventes at dykke til finanskrise-niveau 

OECD sænker prognose efter melding fra Trump

WTO: Verdenshandlen begrænses i stigende grad

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også