Det skal være forbudt at sejle på heavy fuel oil (HFO) i Arktis. Sådan lyder det nu fra Danmarks Rederiforening i en pressemeddelelse omtrent tre måneder inden, at polarkoden under FN's søfartsorgan IMO træder i kraft.
Polarkoden bliver gældende fra 1. januar 2017. Den har til hensigt at beskytte de sårbare miljøer i Arktis mod risici fra skibsfart, som med stigende havtemperaturer forventes at øge trafikken i de engang ufremkommelige farvande.
En del af polarkoden er en anbefaling om at undlade brugen af HFO i Arktis. Den tunge olie giver sorte partikler, som sætter sig på isen i Arktis, og når isen bliver mørk, optager den mere af solens varme, hvilket øger afsmeltningen af isen. De sorte partikler medvirker derfor til global opvarmning og til, at havene stiger.
Ved at skifte til renere brændstof, udledes der færre sorte partikler, og derfor bør anbefalingen i polarkoden i stedet være et forbud, mener rederiforeningen.
"Vi støtter et forbud mod at sejle på tung olie i arktiske farvande. Men forbuddet skal vedtages i FN’s søfartsorganisation, IMO, så det kommer til at gælde for alle skibe uanset flag. Så sikrer vi den ønskede miljøgevinst, og samtidig undgår vi konkurrenceforvridning," siger chefkonsulent Jesper Stubkjær fra Danmarks Rederiforening.
Det er det økonomiske incitament ved at sejle på HFO, som ifølge rederiforeningen gør det nødvendigt at ændre anbefalingen til et forbud. Ifølge foreningen vil det nemlig være meget vanskeligt for rederier at følge anbefalingen om sejle på den mere miljøvenlige marinediesel, da det vil betyde en merudgift på ca. 30.000 kr. pr. døgn.
Danmark klar til omfattende oprustning i Arktis
Maersk Oil dropper olieboringer ud for Grønland
Nordic Bulk har masser af appetit på Arktis