Rederiforening: Rederier må tilpasse sig ny barsk virkelighed

Danske rederier har foreløbigt bestilt fem skibe i 2016 mod 60 skibe på samme tidspunkt sidste år. Det er et udtryk for en ny, barsk virkelighed, lyder det fra Danmarks Rederiforening.
AF RITZAU FINANS

Der er stilstand på markedet for nye skibe. Foreløbigt har danske rederier blot bestilt 5 skibe i 2016, viser nye tal fra Danmarks Rederiforening. På samme tidspunkt sidste år var der aflagt ordrer på 60 skibe.

Det er et udtryk for en ny, barsk virkelighed på markedet, som rederierne nu forsøger at tilpasse sig. Sådan lyder vurderingen fra Anne H. Steffensen, der er direktør hos Danmarks Rederiforening.

"Rederierne oplever meget lave fragtrater, lav vækst i verdenshandlen og en stor overkapacitet, så det, rederierne gør, er, at de tilpasser sig den virkelighed, de kan se, og derfor sker der nu en nødvendig korrektion, eller tilpasning om du vil, mellem flådestørrelse og efterspørgsel i markedet," siger hun til Ritzau Finans og fortsætter:

"Så det, vi ser nu - hvilket sådan set er glædeligt - er, at antallet af ordrer på nye skibe globalt set falder massivt. På bare to år er niveauet droppet til under en femtedel. Og det er jo gode nyheder, for det betyder, at vi over tid får en bedre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel, hvilket er godt for rederierne på den lange bane."

Stor korrektion

Hun påpeger, at det er globale forhold, der påvirker branchen, og at også de danske rederier må tilpasse sig markedsforholdene.

"Det er altså en særdeles stor korrektion, vi ser, og det er simpelthen et udtryk for, at udbuddet af skibe, der sejler med en bestemt type last, er langt større end den efterspørgsel, vi ser i markedet, og derfor er det helt nødvendigt, at der bliver bygget færre skibe og samtidig skrottet flere skibe," siger direktøren.

Danske rederier som Mærsk og Norden skal i høj grad forholde sig til korrektionen, men Anne H. Steffensen har tiltro til, at de er godt rustet til at vise rettidig omhu.

"Det er den samme udvikling, som alle står over for, og derfor handler det i sidste instans om, at man som rederi må udvise godt købmandskab - altså at man lander de bedste kontrakter - og det er danske rederier heldigvis rigtig gode til," siger hun.

De danske rederier står altså over for samme udfordringer som deres internationale kolleger, da det er et globalt marked, de kæmper i.

"Og hvis man skal vinde den kamp, så gælder det om at lukke de rigtige handler og have den rigtige tonnage på det rigtige tidspunkt og sted," vurderer Anne H. Steffensen.

Langvarig proces

At få skabt balance mellem antallet at skibe og efterspørgslen på disse er en langvarig proces, da skibe ofte har en levetid på 20 til 25 år. Derfor er det svært at spå om, hvornår markedet vil være normaliseret.

"Det er umuligt at sige, hvor lang tid det vil tage, før sådan en korrektion er gennemført, men vi kan konstatere, at der er en fornuftig udvikling, som fører hen mod en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, som vi har brug for," siger hun.

Det andet parameter, der kan justeres på for at skabe balance i markedet, er øget verdenshandel, men heller ikke dér er der forbedringer i sigte. Tal fra CPB World Trade Monitor viser, at handel på verdensplan faldt 0,4 pct. i maj og 0,3 pct. i april og generelt er fladet ud.

/ritzau/FINANS

 Rederiforening foreslår svensk id-kontrol i Danmark

 Rederne: Danske vindmølleskibe får bedre vilkår

 Rederiforeningen bakker op om hård svovlkurs 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også