Rederne: Danske vindmølleskibe får bedre vilkår

Som det første nogensinde har et dansk-flaget vindmølleskib fået tilladelse til at transportere op til 24 vindmøllemontører. Det ligestiller de danske skibe med de tyske og åbner døren for bedre vilkår i hele Nordsøen, mener Danmarks Rederiforening.

De danske vindmølleskibe får nu samme vilkår som de tyske. Som det første af sin art har det dansk-flagede vindmølleskib Detecter fået tilladelse til at transportere op til 24 vindmøllemontører af Søfartsstyrelsen.

En mulighed, der tidligere har været begrænset for de danske vindmølleskibe på grund af de danske regler, skriver Danmarks Rederiforening.

Transporten af vindmøllemontører har indtil nu været set som transport af passagerer og ikke besætningsmedlemmer. Og det har været en udfordring for de dansk-flagede skibe, som modsat deres tyske konkurrenter skulle godkendes som passagerskibe med særlige krav til både konstruktionen af skibet og til sikkerhedsudstyret ombord.

Ifølge rederiforeningen kan vindmøllemontører dog sagtens gå for at være besætningsmedlemmer, fordi de har indsigt i sikkerheden og er vant til transporten på havet. Med den nylige tilladelse til skibet Detecter, der er ejet af rederiet Northern Offshore Services, bliver de danske rammevilkår sidestilet med de tyske.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

Det skaber bedre konkurrence, mener Anders Boman, der er COO i Northern Offshore Services.

"Vi er meget glade for, at det gode samarbejde mellem Søfartsstyrelsen og branchen, som nu medfører, at vi kan bygge skibe til transport af vindmøllemontører på samme vilkår som i Tyskland. Det giver os markant bedre muligheder for at konkurrere på lige vilkår uden at give køb på sikkerheden," siger han i en meddelelse.

På længere sigt kan den danske holdningsændring føre til, at reglerne i hele Nordsøen for vindmølleskibe bliver standardiseret, påpeger Søren Enemark, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening.

"Ved en fælles indsats får vi nu styrket den danske konkurrenceevne på dette område på en fuldt forsvarlig måde. Da kriterierne for den danske godkendelse ligger tæt op af de krav, der stilles af de tyske myndigheder, kunne man håbe på, at de engelske myndigheder også vil acceptere skibets certificering. I så fald vil det været et vigtigt skridt mod en standardisering af reglerne for CTV-skibe i Nordsøen, som vil gavne markedsudviklingen," siger han i meddelelsen.

Briter opfører havmøller som aldrig før 

Vindmølle-rederi: Branchen tvunget til specialisering 

Havvind kan blive guldgrube for offshore-rederier 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også