OW-kurator vil fravriste storbank retten til trecifret millionkrav

De danske kuratorer i OW Bunker har sagsøgt den hollandske storbank ING i kampen om resterne af det krakkede bunkerselskab. Ifølge ShippingWatchs oplysninger for et trecifret millionbeløb. Parterne forsøger lige nu at undgå en opslidende retssag.
Foto: Kasper Palsnov/Jyllands-Posten
Foto: Kasper Palsnov/Jyllands-Posten

Slagsmålet om OW Bunkers millionkrav mod rederierne fortsætter, selv om bankerne tog første stik ved en britisk domstol i maj.

Her afgjorde Højesteret, at storbanken ING har krav på de penge, som flere rederier skyldte bunkerselskabet for køb af brændstof, da det gik konkurs i vinteren 2014.

Men dommen betyder langt fra, at sagen er slut. Kampen om pengene fortsætter i alle afkroge af verden, herunder i Danmark.

ShippingWatch kan nu fortælle, at OW Bunkers danske kuratorer vil fravriste bankerne retten til at inddrive gælden fra de rederier, der havde ubetalte regninger i den nordjyske virksomhed op til konkursen.

Konkret mener boets advokater ikke, at bankernes sikkerheder skal accepteres af de danske konkursboers kreditorer, da konkurslovgivningen i Danmark er anderledes end i Storbritannien.

Derfor har de lagt sag an mod ING, der stod i spidsen for OW Bunkers bankkonsortium, for at sikre, at provenuet fra sikkerhederne går til boet og ikke direkte til bankerne. I alt står sikkerheder for næsten 600 mio. kr. på spil, erfarer ShippingWatch.

"Danske kreditorer skal ikke acceptere, at man bruger andre regler og sikringsakter end dem, der kræves efter dansk ret. Det er kernen i vores sag," siger Pernille Bigaard, partner i advokatfirmaet Plesner, der fører sagen på vegne af de danske kreditorer i OW Bunker.

"Vi mener, at vi har en stærk sag. Ellers havde vi ikke anlagt den," siger hun til ShippingWatch.

Tilbageslag i kampen om OW Bunker-milliarder

Kan ende med forlig

Sagen mod ING bliver kun ført på vegne af danske kreditorer, der mener at have penge til gode i OW Bunker. På verdensplan findes der andre sager, hvor parterne kæmper om retten til at inddrive pengene fra de ubetalte fakturaer på skibsbrændstof.

Det er dog tvivlsomt, om den danske sag nogensinde ender i retten, da ingen af parterne har interesse i at trække konflikten i langdrag.

"Det vil tage frygteligt lang tid og være meget dyrt. Derfor er der holdt ganske forsigtige forligsdrøftelser," siger advokat Pernille Bigaard til ShippingWatch.

Foto: Carsten Bundgaard, Jyllands-Posten
Foto: Carsten Bundgaard, Jyllands-Posten

Foto: Carsten Bundgaard/Jyllands-Posten

Lykkes det ikke at forlige sagen, vil en retssag formentlig først komme tidligst til næste år og blive langvarig, da den højst sandsynligt vil køre i to instanser, vurderer hun.

Flere jagter pengene

Det springende punkt i striden mellem boet og bankerne er, hvorvidt OW Bunkers banker i sin tid fik pant i selskabets fakturaer som sikkerhed for deres lån. Det mener bankerne, at de gjorde.

Spørgsmålet er blevet centralt i kølvandet på konkursen, bl.a. i forhold til tilgodehavender, fordi rederne typisk havde en betalingsfrist på 90 dage, når de købte skibsbrændstof af den nordjyske virksomhed. Det betyder, at der var en række ubetalte regninger, da selskabet kollapsede i november 2014. Men der er også andre sikkerheder end tilgodehavender, understreger Pernille Bigaard.

De penge vil boets kreditorer nu hente og fordele blandt kreditorerne. Spørgsmålet er dog, om det kun er bankerne eller alle konkursboets kreditorer, der har krav på millionerne.

Rederier renser ud i bunkertradere efter OW-kollaps 

Situationen bliver yderligere kompliceret af, at de fysiske leverandører af bunkerolien også mener, at de har krav på pengene fra de ubetalte regninger. Dermed risikerer rederierne at skulle betale to gange for brændstoffet.

Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, har sagen derfor fået flere rederier til at købe brændstof direkte af de fysiske leverandører for at undgå at komme i en lignende situation igen. Samtidig er flere aktører i bunkerindustrien begyndt at gå både egne og samarbejdspartneres bankaftaler efter i sømmene for at se, hvorvidt bankerne har ret til pant i fakturaerne.

ING Bank har ingen kommentarer.

OW Bunkers kuratorer forbereder milliardkrav mod stribe af topfolk 

Nu vil OW-kurator øge tempo i inddrivelse hos redere 

Skibsredere taber OW-sag ved britisk Højesteret 

OW-kurator kæmper med asiatiske kunder 

OW Bunkers konkursbo rejser byge af retssager  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også