Nu vil OW-kurator øge tempo i inddrivelse hos redere

"Nu er vores forventning, at inddrivelsen vil skride frem i et højere tempo end tidligere," siger kurator i konkursboet efter OW Bunker, advokat John Sommer Schmidt, til ShippingWatch efter britisk afgørelse i Højesteret.
Foto: Kasper Palsnov/Jyllands-Posten
Foto: Kasper Palsnov/Jyllands-Posten

Det er godt nyt for konkursboet, at den britiske Højesteret onsdag har afgjort, at den hollandske storbank ING kan kræve betaling for bunker, der blev solgt af OW Bunker - også selv om et rederi allerede måtte have betalt en fysiske leverandør af olien.

Det siger kurator i OW Bunker, advokat John Sommer Schmidt fra Gorrissen Federspiel, til ShippingWatch. Han forventer, at tempoet i inddrivelsen nu speedes op.

"Set fra konkursboets side er det en positiv afgørelse, der fastslår, at boet har ret til at inddrive sit kontraktmæssige krav på levering af bunker. Afgørelsen slår fast, at det er OW Bunker og ikke andre, der har kravet. Boet har en stor debitorportefølje, der siden konkursen er blevet arbejdet på at inddrive. Det har været vanskeliggjort af flere årsager, og en af årsagerne har netop været risikoen for, at man skulle betale to gange," siger John Sommer Schmidt:

"Derfor har vi ikke fået inddrevet i det tempo, vi havde håbet på. Nu er vores forventning, at inddrivelsen vil skride frem i et højere tempo end tidligere. Der kan selvfølgelig være nogen, der mener, at netop deres konkrete forhold er anderledes og derfor ikke er bundet af afgørelsen, men vi mener nu, det er en ret generel og ret principiel afgørelse."

Stena Bulk har sat to mio dollars til side i OW-sag 

John Sommer Schmidt har ingen kommentar til, hvordan det samlede udestående fordeler sig, og hvad det samlede udestående er i dag. Men det er et betragteligt beløb og en meget stor debitorportefølje, konkursboet mangler at inddrive, siger han.

Den vigtigste prøvesag

Det blev som ventet den hollandske bank ING, der trak det længste strå, da den britiske Højesteret onsdag middag afsagde den endelige dom i sagen om bankens ret til til at kræve tilgodehavender tilbage fra det nu krakkede OW Bunker hos rederiet bag skibet Res Cogitans.

Rederier har længe kæmpet mod bankens krav om betaling for den bunker, der blev leveret af frygt for, at betalingen kan blive opkrævet flere gange. Det springende punkt har været, om køberen, altså rederiet, kunne påberåbe sig den beskyttelse, der ligger i den britiske købelov, som retssystemet har afvist hele vejen igennem.

Res Cogitans-sagen har været ventet med stor spænding, fordi den af den globale maritime industri har været set som prøvesagen, alle aktører kommer til at rette sig efter. Og dagens afgørelse kommer ikke bag på Johannes Grove Nielsen, partner hos Bech-Bruun, der repræsenterer rederier over det meste af verden i retssagerne efter OW Bunker.

"Det måtte man forvente. Det her er fjerde instans, og samtlige dommere igennem retssystemet har haft det samme syn på sagen," siger han til ShippingWatch.

Konkursboet efter den danske bunkerkoncern mangler ifølge Shippingwatchs oplysninger fortsat at inddrive et betragteligt beløb i den såkaldte debitorportefølje, der blev opgjort til over en mia. dollars efter OW Bunkers konkurs i november 2014.

Skibsredere taber OW-sag ved britisk Højesteret 

Afgørende retssag i OW-krak sat i gang

OW Bunkers ledelse har kig på side 41 i kurators rapport 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også