Medie: Store rederier kan være væk om ti år

Rederier, der ikke formår at omstille sig til forandringer, som den digitale udvikling vil trække ind over dem, kan være væk inden for en årrække, vurderer Niels Smedegaard, topchef i DFDS, over for Berlingske.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

"Der er en fare for, at nogle af de større rederier ikke længere er her om ti år. Vi er ved at vågne op, men hvis vi læner os tilbage og siger, at det ikke rammer os, fordi vi har haft skibe i 100 år, er vi i alvorlig fare," siger Niels Smedegaard, topchef i DFDS, til Berlingske, i en kommentar til den teknologiske udvikling, der kan ændre den globale shippingindustri.

Nye digitale plaforme kan ændre kontakten mellem rederierne og kunderne i en branche, der historisk har været præget af mange mellemled, som har tjent på at håndtere slut­kunden for rederierne. Men nye apps og platforme kan med tiden over­flødiggøre mellemleddene og rumme nye indtjeningsmuligheder for rederierne.

Niels Smedegaard frygter ifølge Berlingske, at nogle af de store danske rederier ikke formår at omstille sig til forandringer, som den digitale udvikling vil trække ind over dem.

Mulighederne for at printe produkter i 3D er blot en af de teknologier, der kan ændre søtransporten, når produkter kan fremstilles færre steder på kloden. Førerløse skibe og robotteknologi er andre eksempler på en teknologisk udvikling, der fundamentalt kan ændre shippingindustrien.

Danske rederier skal ikke så meget frygte dem, som de kæmper med i dag. Det er snarere selskaber som Amazon eller Google, som er truslen. De to amerikanske gigantvirksomheder har luftet ambitiøse planer inden for transport.

!Det største trussel kommer ikke fra rederiernes nuværende konkurrenter. Vi vil se, at de virksomheder, som har forstået digitalisering, vil gå fra branche til branche. Traditionelt konkurrerer shipping mod shipping, men fremover vil det blive langt nemmere at flytte sig, og konkurrencen vil komme andre steder fra," siger Anders Hvid, stifter og leder af Dare Disrupt, der er ekspert i digitale forretnings­modeller, til avisen.

"Kom ud af den blå glaskuppel"

"Er Maersk klar til at genopfinde sig selv?"

Her er syv teknologier der skal redde oliebranchen 

 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også