ShippingWatch

Torm tager næste skridt mod flytning til England

Næste skridt mod dobbeltnoteringen i København og New York er taget for det danske produkttankrederi Torm, der nu venter på den sidste accept af aktionærerne for at flytte forretningen formelt til Torm plc i England.

Rederiet Torm tager nu næste skridt mod henholdsvis England og USA. Rederiet har mandag eftermiddag offentliggjort det prospekt, der skal gøre selskabet klar til at lægge fra kaj i Danmark.

Torms hovedaktionær, Njord Holdings, der primært er ejet af kapitalfonden Oaktree, har allerede stiftet et nyt britisk selskab, Torm plc. Og det er det selskab, der skal have hjemme i England.

81 pct. af A-aktionærerne har godkendt planen og at afnotere aktierne. Og nu mangler der 9 pct., før planen kan føres ud i livet.

Torm vil etablere holdingselskab i England

Njord vil tilbyde alle Torm-aktionærer ombytning af deres aktier i forholdet en-til-en, så de får samme ejerandel af det nye selskab, som også kommer til at have samme bestyrelse som det danske.

Resultatet af ombytningstilbuddet ventes at kunne offentliggøres 15. april, oplyser Torm.

Som næste skridt vil Torm plc., efter ombytningstilbuddet, blive noteret på fondsbørsen i København. Det vil ske med virkning fra 19. april, oplyser rederiet.

Noteringen på børsen i København sker for at kunne tvangsindløse de Torm A/S-aktionærer, der ikke har ombyttet deres aktier, inden "den gamle" aktie afnoteres. Derefter vil Torm også overveje at blive noteret på børsen i New York.

Torm fortalte om planerne i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for 2015 tidligere på måneden. Formålet med koncernomstruktureringen er at forbedre Torm-koncernens position på kapitalmarkederne, tiltrække en bredere og mere diversificeret international investorkreds og facilitere en mulig dobbeltnotering i USA, fortalte Torm, som henviste til fordele for Torms investorkreds i det britiske juridiske og skattemæssige system.

"Selskabet vurderer, at en ny engelsk holdingstruktur vil medvirke til dette, da det engelske juridiske system, corporate governance struktur og skattesystem i kombination fremadrettet vil være fordelagtigt for Torm A/S's investorkreds," lød vurderingen i årsregnskabet fra rederiet grundlagt tilbage i 1889.

Dengang havde Torms långivere samt 79 pct. af A-aktionærerne tilsluttet sig planerne, og siden er lidt flere altså kommet til.

Desuden havde Skat godkendt, at danske aktionærer kunne ombytte aktierne uden at udløse skattemæssige forpligtelser i Danmark.

Udfordringer trods medvind

I forbindelse med regnskabaflæggelsen for 2015 sagde Torms CEO Jacob Meldgaard til ShippingWatch, at der stadig er udfordringer for det gamle danske rederi, selvom rederiet i 2015 endelig kunne manifestere sin position som en sund og velpolstret forretning, der befinder sig i stort set det eneste ønskesegment, der findes inden for shipping for tiden: Produkttank.

Lige nu, mener han, at udfordringen er at holde kadencen og driften fra 2015 og levere et godt afkast til aktionærerne, som sidste år kunne bonne et afkast på den investerede kapital ind på 14 procent. Oveni kommer så planerne om at sikre sig kapital på længere sigt, herunder den børsnotering i både New York og København, som har ligget i kortene i flere måneder.

"Det er en plan, vi arbejder på, med en ambition om, at det sker i 2016. Vi lægger dog også mærke til de turbulente tider, der er på de finansielle markeder, så derfor skal det være den rigtige timing," sagde Jacob Meldgaard til ShippingWatch i forlængelse af regnskabet.

Jacob Meldgaard: Målet er en børsnotering i år

Torm vil etablere holdingselskab i England

Torm giver topchef optioner for 22,6 mio kr

 

Forsiden lige nu

Oljefondet klar med miljøkrav til shipping inden sommerferien

Rederier og virksomheder i øvrigt skal leve op til en række menneskerettighedskrav for, at verdens største private investor, norske Oljefondet, vil eje aktier i det. Nu kommer krav til selskabernes miljøpolitik, som især shippingindustrien kan komme til at mærke.

Fortescues resultat næsten halveret

Det australske mineselskab Fortescue fik et resultat efter skat på 681 mio. dollars i anden halvdel af forskudt regnskabsår og gik 44 pct. tilbage sammenlignet med perioden året før, viser en opdatering.

Kartelsag koster norsk shippingselskab milliarder

Wallenius Wilhelmsen Logistics har indgået forlig med EU-Kommissionen og betaler nu to mia. norske kroner i bøde i langvarig kartelsag. Det er en del af en bøde på 400 mio. euro til i alt fire rederier.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere