En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
14.03.2016kl. 10.40

Midlertidig forsikrings-løsning for iransk sejlads

Ifølge Danmarks Rederiforening er der fundet en midlertidig løsning for de udfordringer med manglende forsikringer, der har hæmmet transporter til og fra Iran. Evergas er tilfreds med en model nu og her.
af TOMAS KRISTIANSEN

Rederiernes manglende mulighed for at få forsikringer på sejladser til og fra Iran ser ud til at være løst, i alt fald midlertidigt, oplyser Danmarks Rederiforening i en pressemeddelelse.

Forsikringsspørgsmålet har været en hæmsko for rederier, siden størstedelen af de internationale sanktioner mod Iran blev ophævet af både EU og USA i januar i år. En væsentlig del af de amerikanske sanktioner er dog fortsat på plads, og det har givet udfordringer i forhold til at tegne en fuld genforsikring af sejlads på Iran.

Nu er en generel – omend midlertidig – løsning på vej. Det sikrer genforsikring af den andel, som ikke kunne dækkes af amerikanske selskaber, hvilket glæder rederierne,  fremgår det af meddelelsen, som vækker glæde hos flere af de danske rederier.

"Vi er glade for at endnu en af udfordringerne ved iranske anløb er blevet løst med denne midlertidige løsning, og vi håber at den langsigtede løsning vil falde på plads inden for en overskuelig periode. Vi sætter stor pris på, at det internationale forsikringsmarked har ageret på branchens forespørgsler og håber at det vil udmønte sig i konkrete afskibninger senere på året," siger Andrew McPhail, vice president i Evergas. 

Skuld: Her er de store risici ved iransk eventyr 

Med den nye løsning vil P&I-klubberne dække den andel af de amerikanske forsikringer, som de amerikanske forsikringsselskaber ikke kan dække på grund af de sanktioner, der fortsat er i kraft. I Lauritzen Kosan understreger president Thomas Wøidemann dog, at der uanset hvad vil gå noget tid, førend forretningsvolumen er oppe i gear igen.

Et stykke vej endnu

"Lauritzen Kosans handel med Iran var stor mellem 2008-2012, hvorefter vi trådte ud grundet sanktioner. Fra 2010 til 2012 arbejdede vi med exit klausuler, som vi vil bruge igen når forsikringsmarkedet, samt bankerne giver os grønt lys. Iran er et vigtigt område på petrokemiske produkter samt LPG, men vi forventer ikke den store ændring i eksport fra Iran før 2017, grundet mangel på reservedele på anlæggene, samt feedstock udfordringer," siger han.

Danmarks Rederiforening påpeger, at den model,d er er fundet, er en forudsætning for mere handel på sigt med Iran.

"Det er godt, at man på det internationale forsikringsmarked nu endelig – efter pres fra blandt andet rederierne – er nået til en midlertidig løsning, så vores skibe kan anløbe havne i Iran med fuld forsikringsdækning med en løsning blåstemplet af de amerikanske myndigheder. Men vi mangler stadig den langsigtede løsning, som vil kræve, at de amerikanske myndigheder giver tilladelse til en international burden-sharing," fortæller Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef i Danmarks Rederiforening.

"Det nye tiltag åbner døren yderligere for handel på Iran. Men rederierne gør fortsat klogt i at operere med exit klausuler i kontrakter med iranske selskaber på grund af risikoen for snap-back af sanktionerne. Altså at der sker et eller andet politisk, som gør at sanktionerne kommer i spil igen, hvilket er juridisk muligt i det nuværende set-up."

Det er fortsat uvist, præcis hvornår den nye model træder i kraft.

IEA: Olieprisen har - måske - ramt bunden

Iran og Irak enige om at koordinere olien

Nordea skærer i forventningerne til olieprisen 

Relaterede artikler:

  • Foto: Vahid Salemi/AP/POLFOTO

    Iran og Irak enige om at koordinere olien

  • Foto: /ritzau/Jacob Ehrbahn

    IEA: Olieprisen har - måske - ramt bunden

  • Skuld: Her er de store risici ved iransk eventyr

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Photo: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Photo: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Photo: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Nye sanktioner mod Rusland kan på sigt efterlade Europa i akut mangel på diesel

Det bliver svært at erstatte forsyningen af russiske olieprodukter, når nye sanktioner fra EU træder i kraft søndag, vurderer mægler. Hafnia forudser stærkt marked for rederier.

For abonnenter

Photo: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge