Tyske redere: Adén-angreb kan hurtigt komme tilbage

Selvom der i 2015 ikke var nogle registrerede piratangreb i Adén-bugten, må man ikke hive flådeskibene hjem eller slække på overvågningen, advarer de tyske redere i en kommentar til de seneste tal om pirateri.
Foto: Verband Deutscher Reeder PR
Foto: Verband Deutscher Reeder PR

Man skal ikke hvile på laurbærrene i indsatsen mod pirater i Adén-bugten, for gør man det, kan situationen pludseligt vende med nye piratangreb til følge. Det skriver de tyske redere i en pressemeddelelse, efter at International Maritime Bureau netop har offentliggjort de nyeste tal for piratangreb i 2015.

"Truslen fra pirateri ved Afrikas Horn er som et ulmende bål. Tilstedeværelsen af flådefartøjer i Adén-bugten og overvågning fra luften - kombineret med de forholdsregler som rederierne har taget, viser sig at være nok til at forhindre ilttilførslen til kriminelle i Somalia," siger CEO i det tyske rederiforbund Ralf Nagel i pressemeddelelsen og fortsætter:

"Det øjeblik at sikkerhedsniveauet sænkes og man tillader bålet at få ilt, da vil flammerne hurtigt springe op påny," siger han og roser den tyske flådes bidrag til den stående EU-mission "Atalanta", som han kalder af "monumental vigtighed" for besætningernes sikkerhed.

Pirattruslen har flyttet sig fra Aden til Indonesien 

Opgørelsen fra IMB viste, at Aden-bugten, der for år tilbage var et udpræget risikoområde at sejle igennem, nu ikke har registreret et eneste piratangreb i hele 2015. En bedrift, der ifølge de tyske redere skal tilskrives den megen opmærksomhed på problemet.

Militær tilstedeværelse sikrer ro

I Aden-bugten er der for øjeblikket flere militære missioner i gang, der netop har til formål at beskytte den internationale handelsflåde. Combined Task Force (CTF) 150 og 151 er en multinational flådestyrke med deltagere fra 30 lande. Den begyndte patruljeringen i 2008.

Derudover har Nato sat Operation Ocean Shield i søen per 17. august 2009 i Adénbugten, som får opbakning fra to stående flådestyrker ligeledes i Nato-regi, Standing NATO Maritime Group (SNMG) 1 og 2.

De tyske redere mener, at man kan takke ovenstående styrker for, at der ikke har været nogen bortførelser af søfolk i de sidste tre år. Det skyldes ifølge rederne også tilstedeværelsen af bevæbnede vagter, der dog afstedkom polemik, fordi de bevæbnede vagter befandt sig i et juridisk tomrum med tvivlsomme beføjelser.

Afrikas vestkyst kræver våben

Mens Adén-bugten således kan fremvise dokumentation for bedre forhold, står det anderledes til med den vestafrikanske kyst. Det er særligt ud for Ghana og Nigeria, at de nationale styrker ikke har kapacitet til at yde den militære beskyttelse af handelsflåden. Derudover gælder det, at rederier ikke må bevæbne deres besætninger ifølge loven i de pågældende lande.

Og det problem vil de tyske redere gerne have de tyske politikere til at løse.

"Den tyske regering bør hurtigst muligt gennem EU tage kontakt til kyststaterne langs Guineabugten, så myndighederne kan tillade bevæbnede vagter ombord på vores skibe," siger han og tilføjer, at der mangler troværdig information om den nuværende situation og udveksling af informationer på tværs af grænser, før det batter noget. Der er behov for mere støtte til at drive rederivirksomhed, mener de tyske redere.

"Det succesrige samarbejde mellem kyststater langs Malaccastrædet i Sydøstasien - et hotspot for bevæbnede tyvetogter i primært små både - kunne tjene som forbillede," siger Ralf Nagel.

Pirattruslen har flyttet sig fra Aden til Indonesien 

Medie: Somaliske pirater kan blusse op igen 

Højrisiko-zonen ud for Somalia er gjort mindre 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også