Heavy Lift-reder: 2015 var hårdt år for multipurpose

For meget tonnage i markedet og en lav oliepris, der presser kunderne i offshore, har sat sine spor i markedet for projektlast og heavy lift. 2016 ser ikke ud til at blive bedre, vurderer COO i tyske SAL Heavy Lift, Toshi Yamazaki.
Foto: SAL Heavy Lift,
Foto: SAL Heavy Lift,

Lige som 2015 var et hårdt år for multipurpose og heavy lift, ser 2016 ikke ud til at blive meget bedre. Det siger COO i det Hamborg-baserede heavy lift og multipurpose rederi SAL Heavy Lift, Toshi Yamazaki i en pressemeddelelse.

I meddelelsen opsummerer han, at 2015 har været et hårdt år i heavy lift og multipurpose på grund af stor tonnagetilgang og en lav oliepris. Netop olieprisen presser et af segmentets vigtigste kunder, olie- og offshorebranchen.

"Til trods for lovende udsigter i begyndelsen af året 2015, shipping-markedet dykkede i løbet af sommer og efterår. Det er ikke kun sket inden for heacy lift og break bulk, men på tværs af en række segmenter som for eksempel container og tørlast. Hvor de gode tider i begyndelsen af året varslede bedre udnyttelsesgrad af skibene i multipurpose og projektlast-flåden, har sektoren i stedet oplevet konsekvenserne af en lav oliepris, den store globale nedtur i offshore-sektoren, projektudskydelser og fyringer i tusindetal," siger Toshi Yamazaki.

Den lave oliepris blev først til en fordel i form af lavere driftsomkostninger, indtil den udviklede sig til en regulær klods om benet, der trak hele offshorebranchen - en stor kunde hos multipurpose og heavy lift-rederne - til en klods om benet.

På trods af olieprisen store indflydelse på offshorebranchen, er det dog den massive tilgang af tonnage i heavy lift og multipurpose, der har været den primære årsag til branchens deroute i år og har forårsaget en negativ spiral på raterne.

"Med den jævne tilgang af nybygninger vi har set, er det min holdning, at mange har bygget nyt uden at gøre sig grundige overvejelser først. Det er det, som jeg ser, som den primære årsag til de svære vilkår for tiden," siger Toshi Yamazaki.

Nu tager Norden kampen op med multipurpose-skibene

Han tilføjer, at udviklingen i et segment som tørlast har bevirket, at mange tørlastskibe nu også sejler med projektlaster for at tjene penge. En tendens man ifølge Yamazaki også ser i offshore, hvor olie og gasfartøjer gør sig til inden for renewables.

2016 bliver ikke bedre

Toshi Yamazaki vurderer, at 2016 ikke umiddelbart ser ud til at blive bedre, end det svære 2015. For det store udbud af tonnage frygtes at blive hængende.

"Jeg tror, at de tilbageværende flåder vil fokusere på deres kerneforretning og kompetencerer, og de, som er i stand til at styre deres omkostninger, vil være i stand til at navigere gennem 2016, som i mine øjne vil være en tid med troubled waters."

SAL Heavy Lift opererer 16 heavy lift skibe.

SAL Heavy Lifts direktør i Asien rykker til Hamborg 

 

Tysk heavy lift-rederi åbner kontor i Monaco 

Maersk Line vil tage markedsandele på speciallast 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også