Clipper Group kræver 83 mio kroner i erstatning af Parken
![Foto: Carsten Bundgaard/Finans/Jyllands-Posten](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8007431.ece/ALTERNATES/schema-16_9/flemming%25C3%25B8stergaard3.jpg)
Clipper Group havde store forhåbninger om et langvarigt partnerskab, da rederiet i al diskretion købte aktier i Parken tilbage i 2008.
Siden kom finanskrisen og en sag om kursmanipulation i vejen, og i dag er samarbejdet nu strandet i et erstatningskrav på et tocifret millionbeløb.
Parken Sport & Entertainment oplyser tirsdag i en meddelelse til fondsbørsen, at Clipper Group kræver knap 83 millioner kroner i erstatning for aktiehandlerne.
Kravet bliver fremsat efter, at rederiet har gennemgået dommen i sagen mod de tidligere chefer Flemming Østergaard (foto) og Jørgen Glistrup, der begge er dømt for kursmanipluation.
Konkret føler rederiet, at de blev lokket til at købe aktier på "et fejlagtigt og ufuldstændigt grundlag" af den tidligere ledelse. På vegne af Clipper indgik daværende chef Tommy Thomsen i januar 2008 en aftale med Flemming Østergaard om at købe 50.000 aktier til kurs 1200. I maj udnyttede rederiet desuden en af to optioner på 25.000 aktier.
Kravet på i alt 82.978.800 millioner kroner udgør differencen mellem købsprisen på aktierne og salgsprisen ved Clipper Groups salg i februar 2010 og december 2011.
Parken Sport & Entertainment afviser, at der grundlag for et ertstatningkrav. Skulle Clipper alligevel få medhold, vil man sende kravet videre til den tidligere ledelse, skriver selskabet i meddelelsen.
Flemming Østergaard og Jørgen Glistrup blev i september kendt skyldige i kursmanipulation af Københavns Byret og idømt henholdsvis fire og seks måneders fængsel. De har begge anket dommen i sagen, hvor Clippers adm. direktør Henrik Lund Dal og Tommy Thomsen begge var indkaldt som vidner i marts.
Clipper om millionkrav mod Parken: "Skuffelse er ikke et begreb, vi bruger"
Relaterede artikler
Clipper købte hemmeligt op i Danmarks nationalstadion
For abonnenter
Martin Stopford: Shippings forretningsmodel er forældet
For abonnenter