Se billederne fra Danish Maritime Forums første dag
Danish Maritime Forums første dag bød på en åbning ved samme person, som afrundede sidste års Forum, en genganger fra Kongehuset og masser af repræsentanter fra den internationale shippingbranche.
Ved sidste års Danish Maritime Forum var IMO's generalsekretær Koji Sekimizu med til at runde begivenheden af som en af de afsluttende talere. I år var han med til at åbne ballet som en af de første gæster på scenen (tv.)
Moderator var ligesom som sidste år Chris Luebkeman, direktør for Global Foresight and Innovation i amerikanske Arup. Her med CEO' s fra henholdsvis Panamakanalen og Suezkanalen som gæster.
Også det danske kongehus deltog med en genganger fra sidste år, og var repræsenteret på scenen af Kronprins Frederik.
Derudover bød dagen på masser af andre indspark, netværk, præmiere på ShippingWatch TV og middag i Operaen, hvor Maersk-CEO Niels Smedegaard Andersen i lighed med sidste år indtog talerstolen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.