Rederne: Intet er afgjort om klimaplan

Selvom de konkrete reduktionsmål for shippingindustrien er pillet ud af forhandlingsteksten til klimatopmødet, så er forhandlingerne ikke afsluttet endnu, påpeger Maria Bruun Skipper fra Danmarks Rederiforening. "Der kan ske meget endnu."

Der kan stadig nå at ske flere ændringer frem mod klimaforhandlingerne i december, lyder det fra Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening. Kommentaren falder på dagen, hvor flere miljøorganisationer er yderst kritiske over for det seneste udkast til den tekst, som forhandlingerne til december skal basere sig på, og hvor konkrete reduktionsmål for udledning af CO2 pt. er pillet ud. En uansvarlig kovending, skrev Seas At Risk og Transport & Environment. Men forhandlingerne om selve forhandlingsteksten er fortsat i gang, påpeger Maria Bruun Skipper.

"Og vi kender først den endelige tekst efter det sidste forberedende møde den 23. oktober. Der kan ske meget endnu, og jeg hæfter mig ved, at Rådskonklusionerne fra EU, som så er EU-landenes position, indeholder klar reference til skibsfarten og vigtigst af alt IMO som global regulator," siger hun til ShippingWatch.

NGO: Shipping og luftfart går fri af ny klimaaftale 

Opmærksomheden på shippings udledning af CO2 er vokset. Senest da politiske grupper fra EU-Parlamentet over for EU's miljøministre understregede, at det var altoverskyggende nødvendigt, at shipping og luftfart skulle højne deres ambitioner på klimafronten. Og at dette kom med i den endelig tekst fra klimatopmødet. Selvom ambitionen om konkrete CO2-reduktioner er forsvundet fra udkastet, er det for tidligt at konkludere, at shipping er ude af COP21, mener Maria Bruun Skipper og peger blandt andet på arbejdet i IMO på CO2-området:

"Drøftelserne i IMO om obligatorisk rapportering af CO2-data samt en indikator af transportarbejdet understøtter rederiernes brug af data som et værktøj til at optimere driften og dermed reducere CO2-udledningen. EU's MRV-system, som allerede er vedtaget, vil også bidrage hertil. Det handler om at bruge data som et værktøj til optimering."

Om ændringen sagde John Maggs, der er senior policy advisor for miljøorganisationen Seas At Risk, i en meddelelse:

"At ekskludere shipping fra Paris åbner for fatale fejl i den globale strategi for at håndtere klimaforandringer. (...) Uden et klart signal fra UNFCCC (klimakonventionen, red.) vil IMO ikke være i stand til at træffe de nødvendige beslutninger for at sikre, at shipping tager en fair del af byrden med at reducere emmissioner."

Svovlindhold mere end halveret i Østersøen 

Shipping tæt på at blive omfattet af global klimaaftale  

Niels Smedegaard: Shipping klar til at reducere CO2 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også