Svovlindhold mere end halveret i Østersøen

En sladrehank af en "sniffer" på Storebæltsbroen dokumenterer, at langt de fleste skibe, der sejler i Nord- og Østersøen overholder de skærpede krav om svovludledning. Indholdet af svovl i luften over Storebælt er mere end halveret.

En kunstig næse på Storebæltsbroen - med det oplagte øgenavn en "sniffer" - dokumenterer, at langt størstedelen af de skibe, der sejler under broen, lever op til de skærpede krav til reduceret svovludledning.

Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

De første luftmålinger fra ’snifferen’ viser, at 98 procent af skibene overholder svovlkravene, og ifølge en ny rapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet (DCE) er luftens indhold af svovl samlet set reduceret med op mod 60 procent siden årsskiftet.

Snifferen er i første omgang sat op, for at kunne dokumentere, hvis skibe ikke overholder SECA-reglerne for Nord- og Østersøen, der påbyder skibe at sejle med enten scrubbere (røgrensere) eller brændstof med reduceret svovlindhold, der samlet set skal fjerne næsten al svovl i udledningen fra skibe.

SECA-reglerne medførte en del klager fra rederier som Finnlines, Stena og DFDS, der skulle bekoste installation af røgrensere eller betale flere million kroner ekstra for en optankning med bunkerolie med reduceret svovlindhold. Men SECA-reglerne ser dog ud til at have en dokumenteret effekt og miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) glæder sig over den positive udvikling.

"Svovl og partikler er skadelige for mennesker, så det er en god nyhed, at de nye miljøkrav har en effekt. Danmark har som første land i verden taget ny teknologi i brug i den faktiske overvågning af skibenes forurening, for at sikre, at alle lever op til kravene. Den økonomiske gevinst ved at snyde er stor, og derfor er kontrol og håndhævelse vigtig for at undgå skadelig forurening fra skibene og en ulige konkurrencesituation for de lovlydige rederier," siger miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen.

Hvis et skib tages i at bruge ulovlig bunkerolie, underrettes myndighederne i den næste havn for at stoppe overtrædelsen. Og netop kontrol og overvågning får Danmarks Rederiforening til at bakke op om miljøtiltaget.

"De danske rederier bakker fuldt op om de nye krav, og det er positivt, at der er tæt samarbejde om kontrol og håndhævelse mellem Miljø- og Fødevareministeriet og Danmarks Rederiforening i regi af Partnerskab for Grøn Skibsfart. Det er helt afgørende for industrien, at der sikres effektiv international håndhævelse således, at der er lige konkurrencevilkår for alle. Fjernovervågning fra broer og fly kan blive en vigtig brik i at sikre overholdelse af reglerne – ikke mindst fra senest 2025, hvor skærpede krav også træder i kraft i resten af verden, og hvor international håndhævelse derfor bliver endnu vigtigere," siger administrerende direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen.

Hovedparten af luftforureningen i Danmark kommer fra udlandet.

Niels Smedegaard: Shipping klar til at reducere CO2

Kina klar med skrappere miljøkrav ved årsskiftet 

Finnlines køber scrubbere til endnu tre færger

Stena: Svovlkrav har gjort skade 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også