DFDS vil åbne krigskassen i løbet af 12 måneder

Krigskassen bugner hos DFDS, hvor CEO Niels Smedegaard varsler opkøb i løbet af det næste år. Olieprisfaldet har dog fungeret som kunstigt åndedræt til ellers potentielle opkøbsemner, som derfor er blevet mindre attraktive, fortæller han til ShippingWatch.

Det bugner på DFDS' konto til opkøb, som CEO Niels Smedegaard tidligere har kaldt krigskassen, og nu skal pengene snart sættes i omløb, fortæller han i et interview med ShippingWatch.

"Vi håber, at vi kan lave noget inden årets udgang, men det er bare utroligt svært at sige noget om," siger han og tilføjer, at han er "relativt optimistisk" i forhold til, at der kommer til at ske noget på opkøbsfronten i løbet af de næste 12 måneder.

"Det kan være småt, det kan være mellemstort, men det kan også være en større ting," siger han og afviser at komme ind på konkrete opkøbsemner.

Opkøb vil ske i nærområde

Niels Smedegaard er mere åbenhjertig, når det gælder geografi. Selvom han ser et potentielt marked på ruten mellem Miami og Cuba i takt med, at grænserne mellem USA og ø-staten bliver åbnet, og selvom der også kunne være spændende muligheder for DFDS imellem mange asiatiske øer, kommer rederiets næste opkøb efter alt at dømme til at foregå under hjemlige himmelstrøg.

"De der store skridt tager vi ikke på nuværende tidspunkt. Vi mener, at der stadig er rigtig meget, der kan gøres i vores naturlig nærområde, så det er der, vores fokus vil være i årene fremover," siger Niels Smedegaard og tilføjer, at både emner inden for logistik og shipping kan være interessante.

Selvom han karakteriserer det naturlige nærområde som Nordeuropa, vil han ikke udelukke områder, der er forbundet med Nordeuropa, som eksempelvis Middelhavet. DFDS var da også så sent som i sommeren 2014 ude efter at købe det tyrkiske rederi U.N. RoRo, som blev solgt til to tyrkiske investeringsgrupper for omtrent 700 millioner euro. Hvorvidt DFDS står klar med åbne arme, når og hvis de kapitalfondslignende ejere sælger UN Roro videre igen, kommer ifølge den administrerende direktør helt an på prisen og muligheden for at udvikle rederiet yderligere.

"Det må vi se til den tid," siger han og tilføjer, at Tyrkiet stadig er et spændende land i DFDS' optik.

"Der er selvfølgelig en politisk situation, som er - lad os kalde den interessant - i øjeblikket, men der er et drive i tyrkisk økonomi, ting rykker tilbage fra Kina til Europa, herunder også til Tyrkiet, og vi tror, at det i mange år fremover vil være en samhandelspartner med resten af Europa, som vækstmæssigt vil ligge over det niveau, man ser andre steder.

Olieprisen er i vejen for opkøb

Først og fremmest handler det dog for Smedegaard om, at prisen skal være rigtig, og her kommer den lave oliepris ind i billedet. DFDS-direktøren betegner faldet i olieprisen som et "kunstig åndedræt" til både ruter og selskaber, som pludseligt ser et lys for enden af tunnelen og trækker prisen på opkøbsemner op på et urealistisk niveau.

"Der skal vi lige have folk til at indse, at konkurrencen er stadig hård, og at oliebesparelserne i høj grad gives til kunderne på fragtsiden," siger han.

Selvom Niels Smedegaard således ikke springer på hvad som helst og i øvrigt afviser, at der ligger et pres fra aktionærerne om at købe op, lægger han ikke skjul på, opkøb står højt på dagsordenen.

"Det er klart, at vi skal udvikle virksomheden. Vi skal finde noget, og der kommer også noget på et tidspunkt, og så er vi klar til at slå til. Men vi vil hellere vente lidt længere, og så det rigtige, og så ellers leve med at få det samme spørgsmål (hvornår foretager I næste opkøb, red.) fra både jer og analytikere 20 gange," siger han.

Helt præcis hvor fuld, DFDS' krigskasse er, vil Smedegaard ikke fortælle. Det tyder dog på, at den ikke kan rumme meget mere, for når 2015 er omme, vil omtrent 700 millioner kroner være svømmet over krigskassens sider og ned i aktionærernes lommer - enten i form af udbetalt udbytte eller tilbagekøbsprogrammer.

"Der er rigtigt mange penge, hvis det rigtige opstår, og det er jo en fantastisk situation at være i," siger Niels Smedegaard.

Smedegaard overvejede at opgive krigen på Kanalen 

Investorgruppe køber RoRo-rederi af kapitalfond

Krisen kan udsætte kapitalfondes exit i shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også