Kirkeness i Nordnorge er et af Tschudi-gruppens kerneområder, men et presset mineprojekt, Sydvaranger Gruve, giver store tab hos Tschudi og risikerer at blive en trussel mod gruppen, skriver ledelsen ifølge Dagens Næringsliv i årsrapporten.
Minen Sydvaranger Gruve er gået hen og blevet et gevaldigt problem for den norske shipping- og logistikgruppe Tschudi. De faldende priser på jernmalm har sat mineselskabet i en alarmerende situation det seneste år, og det har ligeledes ramt Tschudi Shipping Company, der på grund af sine forbindelser til mineselskabet fik et underskud sidste år, skriver Dagens Næringsliv med henvisning til selskabets årsrapport.
Derudover kan Tschudi risikere at tabe yderligere 12,2 milioner dollars eller godt 81 millioner kroner på kreditter, som Tschudi har givet til mineselskabet. Det er mere end selskabets egenkapital i 2014 på 10 millioner dollars. Sådan et tab kan udgøre en "trussel" mod Tschudi-gruppen, skriver ledelesen i årsrapporten ifølge Dagens Næringsliv.
"Vi ejer Tschudi Bulk Terminal i Kirkenes, hvor Sydvaranger Gruve er en meget stor kunde. Mister vi en så stor kunde, vil det medføre et bortfald af indtægt," siger CEO Jon Edvard Sundnes til avisen.
Foto: Tschudi Shipping Company
Tschudi lejer et havneanlæg ud til mineselskabet i Kirkenes. Et område, som Tschudi de seneste år har skærpet opmærksomheden på i et forsøg på at kompensere for et dårligt shippingmarked. Men mineselskabets deroute har betydet udsættelse af låneafdrag og forlænget kredit fra Tschudi og andre selskaber involveret i minen. Denne er blevet forlænget til slutningen af oktober. Om situationen siger Jon Edvard Sundnes:
"Som en del af løsningen har vi givet kredit til Sydvaranger Gruve i en vanskelig periode for mineselskabet. Når vi har ydet kredit, er vi sårbare. Giver du kredit, og giver selskabet op, er der stor risiko for tab. De er en stor kunde for os i nord (...)," siger han til Dagens Næringsliv og understreger, at selskabet uden tabene til minen ville have fået overskud i 2014.
I 2014 fik Tschudi et underskud på fem millioner dollars, hvilket er en bedring fra 2013 med et tab på 34 millioner dollars.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.