Fredriksen-rederi må lægge offshoreskibe op

Deep Sea Supply har måttet lægge tre offshoreskibe op i det hårdt pressede marked for serviceskibe til offshoresektoren.

Det John Fredriksen-kontrollerede offshorerederi Deep Sea Supply har lagt tre PSV'ere (Platform Supply Vessels) op. Det skriver rederiet i en meddelelse til Oslo Børs tirsdag.

Rederiet kom i august med et regnskab for andet kvartal, der viste, at et plus lige netop blev opnået i andet kvartal i år trods et virkelig hårdt marked for skibe til offshoresektoren.

"I løbet af andet kvartal har selskabet oplevet en fortsat svækkelse af de globale markeder for OSV (Offshore Supply Vessel). I Brasilien er der en stigende usikkerhed om tildeling af kontrakter og forlængelse af nuværende kontrakter med Petrobras. Nordsøen oplever fortsat en lav udnyttelse og rater under driftsudgifterne. Pga. den lave oliepris og den lave aktivitet i olieindustrien forventes der ingen forbedringer på kort eller mellemlang sigt i OSV-markedet. Selskabets største udfordring er derfor at sikre en større kontraktdækning i 2016 og fremefter," skrev Deep Sea Supply i regnskabet og varslede, at oplægningerne kunne være på vej for at reducere driftsomkostningerne for de skibe, som er i arbejde.

Deep Sea Supplys flåde består af i alt 22 PSV'ere og 14 AHTS'ere (Anchor Handling Tug Supply Vessels), der er helt eller delvist ejet af rederiet.

Børsnoterede Deep Sea Supply's bestyrelse fandt i foråret en afløser for den tidligere direktør Finn Amund Nordbye, der forlod rederiet i december 2014 efter ti år i førersædet. Hans afløser blev Jon Are Gummedal, der kom til Deep Sea Supply i januar 2014, hvor han blev udnævnt som Technical Director med ansvar for global teknisk drift og bemanding af offshore-rederiets flåde.

Deep Sea Supply er langt fra det eneste rederi, der har måttet lægge op. Kolleger i Nordsøen som Farstad, Solstad og Maersk Supply Service har også måttet ty til det.

Nedskrivning sender Farstad Shipping i stort underskud 

Deep Sea Supply mangler nye kontrakter 

Ny rapport: Rigmarkedet tæt på halvering i 2015  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også