Nedskrivning sender Farstad Shipping i stort underskud

Norske Farstad Shipping fik et underskud efter skat på 119,5 millioner norske kroner. Tabet skyldes stor nedskrivning på skibsværdier og de svære markedsforhold i offshoreindustrien.
Foto: Farstad Shipping
Foto: Farstad Shipping

Farstad Shipping tager et ordentligt underskud i andet kvartal på 119,5 millioner norske kroner, viser regnskabet torsdag. Det norske supply-rederi er ligesom flere i branchen ramt af de svære markedsforhold i olieindustrien, der har sænket aktivitetsniveauet markant det seneste halve år. I andet kvartal sidste år kunne Farstad Shipping notere et overskud på 46,6 millioner norske kroner efter skat.

Rederiet fik driftsindtægter på godt en milliard norske kroner, og det store tab skyldes en markant nedskrivning af skibsværdierne, lyder forklaringen fra ledelsen.

"På grund af markedsudviklingen og lavere mæglerværdier på flåden, blev der gennemført en nedskrivningstest på selskabets skibe. Dette har medført nedskrivninger af bogførste værdier på ni af selskabets skibe på tilsammen 170 millioner norske kroner."

Torsdag har også den norske konkurrent Siem Offshore leveret regnskab, som viser samme tendens som hos Farstad Shipping. Her var der tale om et underskud efter skat på 45 millioner dollars i andet kvartal. Faldet i olieprisen i efteråret har ledt til, at de fleste olieselskaber har og er i gang med at gennemgå deres aktiviteter med tættekam for at finde besparelser på den ene og anden måde. En øvelse, der har givet genlyd i hele værdikæden i Nordsøen, hvor leverandørerne til olieselskaberne lider under den lavere aktivitet.

Farstad lander kontrakter i presset offshoremarked 

"Det har skabt store markedsmæssige udfordringer for industrien, og usikkerheden er stor med hensyn til, hvor lang tid, der vil gå, før efterspørgslen tager til igen," skriver Farstad Shipping, der noterer, at der fortsat er betydelig aktivitet for offshoresegmentet.

Men der skal alligevel noget til, før der bliver tale om gode markeder igen:

"De sidste års overkontrahering af offshore serviceskibe har skabt en markedssituation, som har medført, at et betydeligt antal skibe nu er lagt op. Dette har ikke været tilstrækkeligt for at kompensere for bortfaldet af aktivitet og levering af nye skibe. Kontraheringsaktiviteten ser ud til at være stoppet op, men der er fortsat et betydeligt antal offshoreskibe i ordre," skriver rederiet.

Siem Offshore hamret tilbage i presset offshoremarked 

Mere end 36.000 har mistet oliejob i Norge 

Topaz-satsning i Vestafrika koster på bundlinjen  

Deep Sea Supply mangler nye kontrakter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også