Større kinesisk interesse for Nordøstpassagen

Et af de helt centrale kinesiske rederier er formentlig klar til at optrappe sin sejlads på Nordøstpassagen, skriver Barents Observer.
Foto: Privat
Foto: Privat

Det store statsejede kinesiske rederi Cosco vil formentlig sende flere skibe gennem ruten mellem Asien og Europa på Nordøstpassagen.

En repræsentant fra Cosco har ifølge Barents Observer i denne uge givet udtryk for, at Cosco vil "vurdere mulighederne for mere regelmæssig skibsfart mellem Europa og Asien langs Nordøstpassagen. Vi er optimistiske i forhold til fremtiden for arktisk shipping," lyder det.

Cosco har allerede sejlet flere gange på Nordøstpassagen, senest med skibet Yong Sheng, der fra 8. juli til 17. august i år tilbagelagde ruten mellem Dalian i Kina og Sverige.

Efter Nordøstpassagen blev åbnet for sejlads var der udbredt interesse fra rederiernes side for at prøve smutvejen for transport mellem Asien og Europa af, og blandt andet danske Nordic Bulk Carriers gik i gang med et storstilet sats på den alternative rute. Det gik da også fremad for godsmængderne på ruten i perioden 2010-2013, men fra 2014 faldt godsmængderne betydeligt på ruten, i alt med 77 procent målt i forhold til 2013.

De russiske myndigheder har tidligere ifølge Barents Observer meldt ud, at Rusland gerne vil understøtte Kinas udnyttelse af potentialet på Nordøstpassagen, og den russiske præsident Putin har blandt andet lovet Kinas præsident Xi Jinping, at Kina kan få favorable vilkår for sejladsen på passagen.

Rusland fremlagde i juni i år som konsekvens af den dalende trafik på Nordøstpassagen en plan, der skal tyvedoble trafikken på den arktiske rute.

Danske rederiers interesse for Arktis er stilnet af 

Rusland vil tyvedoble trafikken på Nordøstpassagen 

Nordic Bulk-resultat kan ramme sejlads på Nordøstpassagen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også