Rusland vil tyvedoble trafikken på Nordøstpassagen

Rusland erkender, at trafikken på den nordøstlige arktiske rute aldrig rigtig er lettet. Nu har regeringen fremlagt en plan, der skal tyvedoble trafikken over de kommende år.

Den russiske premierminister Dmitry Medvedev har fremlagt en plan, der skal tyvedoble trafikken på Nordøstpassagen, som er rundt regnet en tredjedel kortere at anvende end, hvis man sejler mellem Europa og Kina via Suez Kanalen.

Ifølge Barents Observer bliver der årligt udstedt omkring 600 tilladelser til skibe, der ønsker at sejle nord om Rusland, hvilket dog er en brøkdel af det antal skibe, der benytter Suez. I dag bliver der fragtet rundt regnet fire millioner tons gods via Nordøstpassagen, men målet er, skriver avisen, at det tal skal op på 80 millioner tons i 2020.

"Dette er den korteste sørute mellem Europa, Fjernøsten og Asien-Stillehavs-regionen og den vestlige del af Nordamerika," sagde Medvedev under et møde med sine viceministre ifølge den russiske avis Murmansky Vestnik.

"Vi må indrømme, at den ikke er blevet brugt ret meget indtil videre."

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Vicepremierminister Arkady Dvorkovich fortalte, at de lovgivningsmæssige rammer alle er på plads. Planen, der skal booste trafikken nord om landet, indeholder seks punkter så som nye søkort, bedre trafikregulering, forebyggelse af forureningsulykker og et netværk af redningsstationer.

Dvorkovich understregede, at en speciel del af projektet handler om det russiske forsvarsministeriums interesse i at sikre Nordøstpassagen.

Det danske rederi, Nordic Bulk Carriers, var pioner-rederi på netop Nordøstpassagen.

Nordic Bulk-resultat kan ramme sejlads på Nordøstpassagen

Nordic Bulk Carriers tabte 5,2 mio dollars og egenkapitalen

Tænketank: Lang vej til shipping i Arktis 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også