DFDS: Fortsat ganske uløst situation i Calais

DFDS kan fortsat ikke sejle til Calais på grund af de voldsomme protester mod rederiets leje af Eurotunnels to færger. Mandag mødes de stridende parter til møde i transportministeriet i Paris.
Foto: Gøteborg Havn
Foto: Gøteborg Havn

Fredag eftermiddag var der fortsat ingen løsning på problemerne i havnen i Calais, hvor franske fagforeninger har skabt forstyrrelser og forsinkelser i protest mod aftalen mellem Eurotunnel og DFDS, der skal leje det franske selskabets færger.

De seneste dage har der dog ikke været aktioner på vejen omkring Dunkerque, og DFDS-konkurrenten P&O har i et vist omfang haft mulighed for at anløbe havnen i Calais, skriver DFDS i sit nyhedsbrev sent fredag eftermiddag.

Det samme gælder dog ikke for det danske færgerederi, som har flyttet færgen Calais Seaways til Dover-Dungerque, hvor man nu sejler med fire skibe.

"Der er nogle udfordringer med teknik og trafikflaskehalse ved anløb i Dunkerque havn med MALO SEAWAYS, men det vil vi forsøge at løse, så vi snarest muligt kan indsætte MALO som femte skib på ruten, mens der er blokeret for os i Calais," siger SVP Carsten Jensen, BU Channel, i nyhedsbrevet.

Franske vognmænd frygter ny blokade af havnen i Calais 

Situationen i Calais har stået på siden slutningen af juni, hvor fagforeningen Syndicat Maritime Nord har blokeret havnen og stadig blokerer for de to færger, som DFDS den 2. juli skulle have lejet fra Eurotunnel. Og det er langt fra billigt for aktørerne på den vigtige rute over Den Engelske Kanal. I slutningen af sidste uge oplyste organisationen for franske vognmænd, FNTR, at deres medlemmer har tabt mere end en million euro på de seneste forstyrrelser. Samtidig er der andre udfordringer med migranter, som forsøger at komme videre til England, skriver DFDS:

"Et hul i Eurotunnels beskyttelseshegn, som de aktionerende ifølge oplysninger i pressen havde lavet, blev benyttet af migranter til at storme ind på Eurotunnels område for at komme ombord på et tog til England. Det kostede uhyggeligvis en person livet, og det medførte igen meget store og ubehagelige kødannelse til og fra Kanalen."

Møde i Paris

Forsinkelserne på ruten får kunder til at henvende sig til bl.a. Rotterdam-Felixtowe, skriver rederiet, der også forbereder sig på, at flere personer her vil forsøge at komme illegalt til England.

Siden Eurotunnel og DFDS indgik en aftale om de to færger, har havnen i Calais været ramt af protester fra franske fagforeninger, som har stoppet al færgetrafik ud af Calais og ikke mindst togtrafikken gennem tunnellen mellem Frankrig og England. Også ansatte i det medarbejderejede SCOP SeaFrance, som har stået for at drive færgerne for Eurotunnels færgeselskab MyFerryLink, har været med.

DFDS indgav efterfølgende et bud på at overtage dele af det fransk kooperativ, der kunne sikre beskæftigelse for 200 ansatte i selskabet. Det blev dog purre afvist uden nogen dialog.

Mandag har det franske transportministerium inviteret administratorerne af SCOP Seafrance, Eurotunnel, DFDS og fagforeningen til møde i Paris.

"Situationen er derfor fortsat ganske uløst, og som DFDS har meddelt, så svinder vores muligheder hastigt for at indsætte et ekstra skib og overtage en del af SCOP Seafrance," noterede DFDS fredag eftermiddag.

DFDS’ tilbud i Den Engelske Kanal blankt afvist 

Vrede franske færgefolk fortsætter massive protester mod DFDS 

DFDS ramt af demonstrationer i Den Engelske Kanal 

Eurotunnel bekræfter aftale med DFDS 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også