Skibe siver fortsat fra den svenske handelsflåde

Antallet af skibe registreret under svensk flag fortsætter med at falde og er nu på det laveste niveau, siden registreringen begyndte, viser ny opgørelse. Samtidig stiger den svenskkontrollerede flåde totalt.
Foto: Stena
Foto: Stena

Den svenske handelsflåde fortsatte sin tilbagegang i 2014, hvor antallet af skibe under det svenske flag faldt med to procent eller hvad der svarer til seks skibe sammenlignet med 2013, viser nye tal fra den svenske myndighed Trafikanalys, som laver data om den svenske transportsektor.

Læs rapporten her

Den 31. december 2014 var der således 320 skibe tilbage under svensk flag, og det er det laveste niveau siden 1970, hvor man begyndte registreringen af skibene, skriver Trafikanalys. Flåden består af 128 handelsskibe, herunder 30 tankskibe, seks bulkskibe og 92 tørlastskibe. De restererende 192 er passagerskibe og færger, fremgår det af analysen. Udviklingen er altså langt fra ny for den svenske shippingklynge, som i mange år har set et kraftigt fald i den ellers historisk stærke handelsflåde. De fleste svenske rederier vælger i dag at registrere deres skibe i andre skibsregistre, mens den samlede tonnage kontrolleret af svenske redere steg.

37 svenske rederier deler statsstøtte på 1,5 mia kr 

Udviklingen i den svenske handelsflåde under svensk flag

Foto: Trafikanalys
Foto: Trafikanalys

Kilde: Trafikanalys

Om udviklingen siger Christopher Pålsson fra analysehuset Maritime-insight, der har lavet statistikken for Trafikanalys:

"Uden at give mig ind i nogen politisk debat, kan man klart konstatere, at politikernes langtrukne arbejde med at forandre søfartspolitikken har sat sit tydelige præg på udviklingen i handelsflåden," siger han til det svenske medie Sjöfartstidningen.

De svenske redere har i mange år efterlyst tiltag som eksempelvis den favorable tonnageskat, som danske og norske redere nyder godt af. Sidste år begyndte politikerne at rykke på netop det og lovede, at der nu ville komme en løsning på den store udflagning fra Sverige, men indtil videre er det ikke blevet til virkelighed.

I 2002 var den svenske flåde af handelsskibe større end den danske, men fordi den danske regering valgte at følge EU's anbefalinger om statsstøtte til sektoren, og den svenske ikke gjorde, har den svenske flåde siden da tabt store mængder tonnage.

Stena Line: Politikerne glemte rederierne 

Så meget har Sverige tabt på manglende tonnageskat 

Svenske redere: Tonnage-skat er redningsplanke 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også