Rederiforeningen frygter administrativt kaos i EU-havne
![Foto: Michael Lindner/Port of Hamburg Marketing](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7629309.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Hamborg1.jpg)
EU's nye såkaldte Single Window-platform, der skal lette skibenes kommunikation ved afgang og ankomst i EU-havne, kommer næppe til at give mindre administration, som ellers var selve formålet med systemet.
Sådan lyder det i en kommentar fra Danmarks Rederiforening, der forudser, at enkelte lande og helt ned til enkelte havne vil fortsætte med deres egne individuelle systemer til stor gene for skibstrafikken.
Systemet skal træde i kraft 1. juni og skulle medføre betydelig lettelse for erhvervet, fordi informationerne kun skal leveres én gang ét sted.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
"Efter vedtagelsen af direktivteksten tilbage i 2010 var der store forventninger til, at der nu endelig kunne komme et gennembrud i kampen mod de administrative byrder, der svækker søtransportens konkurrenceevne sammenlignet med andre transportformer. Desværre har vi i den videre proces kunne se, at der ikke har været den fornødne opbakning blandt EU-medlemslandene til at etablere den for erhvervet ønskede løsning, der kunne sikre de fornødne lettelser. Det er rigtig ærgerligt, navnlig når det nu er det man fra politisk hold kæmper for i både IMO og EU," siger Peter Olsen, der er transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening.
"Derfor tegner der sig nu et billede af et EU-initiativ, der reelt er en myriade af forskellige løsninger. I forhold til situationen i dag, hvor IMO FAL-konventionen sætter rammerne for hvilke oplysninger, der kan kræves af skibet, og hvor formularerne sigter mod harmonisering, er spørgsmålet reelt, hvad der bliver lettere i det fremtidige system," lyder det.
Nu forsøger EU at lette papirnusseri i havne
Relaterede artikler
Violeta Bulc: Shipping kræver investering i mennesker
For abonnenter
Sådan lyder rederiforeningens EU-dagsorden for 2015
For abonnenter